En natt i Ludvika väntade när jag gick till jobbet vid sjutiden på kvällen efter att ha varit ledig hela dagen.
Efter lite fika och prat med kollegor i Personallokalerna var det dags att gå ner till spår 4b vid kvart i nio för att ta emot en X51-a som var på ingång. När jag bytt ände och installerat mig i förarhytten satt jag och lyssnade på Sportradion tills det var dags att åka iväg vid fem i halv tio.
Vi skulle ha bytt tågsätt i Virsbo som vanligt men då tåget i andra riktningen var ungefär en halvtimme sent så fick bytet ske på Fagersta Central istället. När vi stannat på spår 3 var det bara att hoppa över till spår 2 där det andra tågsättet – en X54 – stod. Efter att ha gjort förberedelserna före körning kunde vi fortsätta norrut och tappade bara några få minuter på det hela.
Vid tio över elva stannade vi på spår 2 i Ludvika. När ombordaren kollat att det var tomt lade jag fordonet i parkeringsläge och gick sedan bort till hotellet.
Efter några timmars god sömn var det dags att göra sig i ordning, äta lite frukost och sedan gå ner till järnvägsstationen för att börja klargöra en annan X54 som stod nattparkerad på spår 3.
Vid fem över sex blev det avgång och så var vi på väg söderut. Allt rullade på och vi höll tiden längs vägen.
Kvart i åtta rullade vi in till spår 4b på Västerås C och resenärerna kunde stiga av. När tågsättet var tomt körde jag ut och parkerade på spår 8 på bangården bredvid Centralen.
Efter att ha tagit en kopp kaffe i Personallokalerna återstod bara att gå och byta om.
Nu är jag ledig resten av dagen och så även i morgon. Nästa arbetsdag är alltså på fredag och sen väntar en jobbhelg.