Idag hade jag ett ganska precis tolv timmar långt arbetspass med start fem i sju på morgonen.
På spår 4b stod en X51-a och väntade och jag tog plats i förarhytten. Kvart över sju blev det avgång och destinationen var Fagersta Norra. Drygt en timme senare lämnade de sista resenärerna tåget när vi nått slutstationen och ombordaren och jag körde tillbaka till Fagersta Central där vi parkerade på spår 7.
Nu var det ungefär tjugo minuter tills tåget från Smedjebacken skulle ankomma och då hann jag gå till Personallokalerna för att besöka toaletten och hämta en kaffe.
Vid tio i nio bytte jag av föraren på X51-an som stannat på spår 3 och snart var vi på väg mot Västerås. Det larmade för att det var slut på färskvatten till bägge toaletterna och jag kontaktade Fordonsledningen om detta. Egentligen skulle det här fordonet avgå från Västerås en halvtimme efter ankomsten men man kastade om lite och satte in en annan X51-a på den avgången.
Efter att vi hade ankommit till spår 4b i Västerås och inga resenärer fanns kvar körde jag iväg till depån för att få toaletterna tömda och färskvatten påfyllt. När det var klart och båda toaletterna fungerade igen körde jag tillbaka till Centralen där jag parkerade på spår 8 på bangården.
Nu kunde jag ta en dryg timmes rast i Personallokalerna.
Klockan tolv ankom en X40-mult från Göteborg till spår 1a och jag tog över och körde vidare. Efter uppehållet i Enköping stannade vi på spår 2 i Bålsta där resenärerna fick byta till buss.
Nu var det lite mer än en timme innan avgång så jag hann ägna mig åt lite felsökning och så gick jag ner till Ersättningsbussarnas rastlokal där jag träffade två kollegor från Axelssons.
Halv två kom första bussen med resenärer från Stockholm och jag öppnade dörrarna på tågsättet. Vid tio i två hade alla tagit plats och vi kunde lämna Bålsta. En halvtimme senare stannade vi på spår 5 i Västerås och jag lämnade tillbaka tågsättet till samme förare som jag bytte av drygt två timmar tidigare.
Nu var det dags för lite rast igen och nu åt jag min lunchlåda.
Kvart över tre satt jag i en X54 på spår 4b och det var tid för avgång mot Fagersta igen. Egentligen skulle tåget ha gått ända till Ludvika men man är ännu inte klar med återställningen efter broraset och därför blev det ersättningsbuss för resenärerna från Fagersta C. Tågklareraren i Fagersta kom ut och sa att vi kunde stå kvar vid plattformen på spår 1 tills det var dags att köra tillbaka till Västerås igen.
Ombordaren och jag gick till Personallokalen för att ha rast och ta lite fika.
Tio i sex fick vi grönt och så körde vi iväg från Fagersta. En knapp timme senare stannade vi på spår 4b i Västerås och jag lämnade över till kollegan som skulle köra nästa sväng till Fagersta.
När klockan närmade sig fem i sju gick jag för att byta om och därmed var arbetet slut för dagen.