Lördag

Halv fem på morgonen satte jag mig i bilen och åkte först till Centralen för att byta om. Sedan fortsatte jag till Hagalund där jag parkerade. Jag hade tagit ett extra pass på min lediga helg och alltså fått ett arbetspass i Hagalund. Åt lite frukost och tog ut fordonslista och tågorder i Personallokalerna.

Strax efter halv sju gick jag ut till spår 21 på bangården där ett loktåg med sex vagnar väntade på mig. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 6 på Stockholm C, där jag kopplade loss loket för att göra rundgång. När allt var klart inklusive det efterföljande bromsprovet hann jag gå till bistron för att hämta en kaffe.

Kvart i åtta tände ombordaren avgångssignalen och så rullade vi iväg. På destinationsskyltarna stod ”Mora” och jag skulle köra till Borlänge. Det var ett tag sedan jag körde den här sträckan men som jag sagt tidigare gillar jag verkligen att köra upp mot Dalarna. Det är fin natur, enkelspår och det är lite mer ”äkta” tågkörning på något sätt.

Som brukligt är det uppehåll på Arlanda, i Uppsala, Sala, Avesta-Krylbo, Hedemora och Säter innan ankomst till Borlänge vid fem över tio. Tyvärr hade föraren som skulle byta av mig och fortsätta upp till Mora blivit sjuk och på grund av brist på förare så här i semestertider, så var man tvungen att skicka resenärerna med bussar norrut från Borlänge.

Jag blev kvar med tågsättet på spår 5 och fick göra rundgång med loket. Nu hade jag två och en halv timmes rast och jag gick till Personallokalerna i stationshuset. Det fick bli lunch på IKEA som ligger nära järnvägsstationen.

Strax efter klockan ett var det dags att gå ut till spår 5 för att göra bromsprov och låsa upp vagnarna. Resenärerna från Mora skulle komma med en multad X50 som man satt in som ersättning för loktåget. Nu skulle vi kunna avgå i tid från Borlänge – om det hade blivit buss även i den här riktningen hade vi blivit sena eftersom det tar betydligt längre tid med buss.

Reginan stannade på spår 4 och resenärerna fick gå över plattformen och ta plats i loktåget istället. Planenligt strax före klockan två avgick vi söderut och allt gick utan konstigheter. I Järlåsa hade man kört sönder ena bommen på en vägövergång men det fanns en så kallad vägvakt där som stoppade vägtrafiken och vi kunde passera utan problem.

Vi ankom spår 5 på Centralstationen i huvudstaden nån minut före tidtabell vid kvart över fyra. Jag kunde bara lämna tågsättet vid plattform eftersom kollegan som skulle lösa av mig hade elev och de ville göra rundgången själva.

Jag tog Pendeln ut till Hagalund och fick då för första gången besöka den nya underjordiska Pendeltågsstationen Stockholm-City.

Vid femtiden satt jag i bilen och åkte hemåt.

Nu är jag ledig i morgon men på måndag är det jobb igen.