Ett tidigt pass väntade mig på måndagen – start tjugo över fyra. När de sedvanliga förberedelserna i Personallokalerna inklusive lite frukost var klara gick jag ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen. Där stod ett sjuvagnars tågsätt med lok i bägge ändar och väntade på att få bli klargjort.
Jag la in ryggsäcken i loket som jag sedan skulle köra ifrån och gick sedan till det bakre loket för att börja där. Jag passade på att hjälpa ombordaren att låsa upp vagnsdörrarna när jag ändå gick förbi. Tyvärr hade någon varit framme och klottrat under helgen på en av vagnarna och ett av loken. Dessutom var en X40-mult som stod på spår 8 också nerklottrad. Jag fotograferade klottret och skickade in bilderna till Driftstöd.
När jag var klar med klargöringen av loken fortsatte ombordaren och jag med bromsprovet. När det var genomfört var det dags att köra ut från bangården och sedan backa tillbaka in på spår 5 så att resenärerna kunde få gå ombord.
Klockan sex gav ombordarna avgång och så rullade vi iväg. Normalt står det här loktåget parkerat i Västerås under nätterna och så kör vi tjänstetåg (utan passagerare) till Eskilstuna på morgnarna. Nu på sommaren, eftersom det är avstängt från Bålsta in mot Stockholm, så startar tåget med resenärer i Västerås och så går det via Eskilstuna, Strängnäs och Södertälje till Stockholm C. På det sättet kan man ta sig till Stockholm utan att behöva byta till buss i Bålsta. Men det är alltså bara en avgång på morgonen till Stockholm och sedan tillbaka på sena eftermiddagen.
Framme på spår 1 i Eskilstuna lämnade jag över till en kollega som fick fortsätta och så hann jag med en kaffe i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 3 där en X12-a stannade vid kvart i sju. Jag tog över och körde sedan till Sala via Kvicksund, Kolbäck, Västerås och Ransta. Där bytte jag ände och så blev det avgång vid fem över åtta.
På sommaren körs det här tåget endast till Västerås – annars fortsätter det till Linköping – så när vi ankommit spår 3a på Västerås C synade ombordaren igenom vagnarna och sedan lämnade vi fordonet där. Det skulle nu få vila sig lite innan nästa uppdrag efter lunch.
Jag gick upp till Personallokalerna för en halvtimmes rast. Kvart över nio stod jag vid spår 2 och väntade då en X50 från Linköping rullade in. Jag tog över från föraren och hans elev och vid halv tio var det dags att köra norrut mot Ransta och Sala. Där blev det som vanligt till att byta ände. Vid fem över tio gick bommarna ner och signalen slog om till grönt och vi körde iväg från Sala.
När vi vid halv elva stannat på spår 5 på Västerås C lämnade jag över till en annan förare med elev som fick fortsätta mot Linköping. Nu var dagens arbete till ända och jag kunde gå hem efter att ha bytt om.
I morgon blir det också tidigt.