Redan innan det var dags att förbereda sig för att gå till jobbet fick jag SMS på jobbtelefonen att det var stopp i trafiken i Katrineholm. Det var en lastbil som kört in i en järnvägsbro och bron var nu tvungen att besiktigas innan trafiken kunde släppas på.
Detta gjorde att tåget från Linköping som jag skulle byta av när det kom till Västerås skulle bli försenat. Jag gjorde mig i ordning och gick till jobbet som vanligt i god tid.
Passet började vid fem över två på eftermiddagen men mitt tåg hade inte lämnat Katrineholm ännu, så det var bara att sitta lugnt och fika och prata med kollegor i Personallokalerna. Operativa Personalledningen ringde och meddelade vad som var tänkt. Egentligen skulle jag ha kört upp till Sala och sedan ner till Linköping men tåget skulle nu vända tillbaka till Linköping när det dök upp i Västerås.
Trafiken hade släppts på igen i Katrineholm och nu var tre tåg, som normalt skulle gå med en timmes mellanrum, på väg och låg inom spannet av en dryg halvtimme.
Min X12-a dök upp på spår 2 vid fem i fyra och jag tog över från föraren som kört. Efter att ha gått till andra änden och aktiverat samt att resenärerna hunnit ombord kunde vi komma iväg från Västerås 25 minuter sent klockan fyra.
Trots allt gick resan till Linköping bra. Vi fick vänta några minuter i Kolbäck på ett mötande tåg men därefter stämde mötena galant – trots att de var på fel ställe mot planen, så behövde varken vi eller det mötande tåget stanna utan det blev rullande möten i princip utan tidsförlust.
Vi rullade in till spår 1 på Linköping C vid tio över sex och då var det med 22 minuters försening. När tågsättet var tomt körde jag bort till spår 20 på uppställningsbangården för att kunna släppa förbi en Östgötapendel som låg bakom. När jag bytt ände och pendeln passerat fick jag köra tillbaka till spår 3 och där byta ände igen för att komma in till verkstaden. Jag parkerade och gick till Personallokalerna för en timmes rast.
Efter att ha ätit matlådan och druckit kaffe var det dags att gå tillbaka till verkstaden för att hoppa in i en annan X12-a som nu ankommit.
När jag gjort säkerhetsklargöringen och ett ankommande tåg kört in på spåret bredvid kunde jag köra fram till plattformen på spår 3 för att låta resenärerna gå ombord.
Vid fem över åtta blev det grönt och jag stängde dörrarna. Inga konstigheter inträffade under körningen till Västerås och vi kunde rulla in till spår 3b vid fem i halv elva. När ombordaren och jag synat igenom tågsättet körde jag ut och parkerade på spår 6 på bangården bredvid Centralen.
Klockan var nästan elva när jag kom in i omklädningsrummet för att byta om.