Dagens arbete började vid tio över fem på eftermiddagen och då hade jag varit på plats i Personallokalerna nån timme redan för att fika och prata med kollegor.
Vid halv sex stannade en X12-a på spår 5 i ösregnet och jag bytte av kollegan som kört från Sala. När jag stängt dörrarna lämnade vi Västerås. Efter uppehållen i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping ankom vi till spår 3 på Linköping C vid tio i åtta.
När ombordaren synat igenom tågsättet körde jag bort till verkstaden och parkerade enligt anvisning. Sen var det dags för trekvarts rast i Personallokalerna och då åt jag min matlåda.
Tio i nio hade jag gått till spår 3 på järnvägsstationen där nästa X12-a från Sala rullade in. Jag tog över och efter att ha bytt ände ringde jag Fjärren och meddelade att jag var klar att åka.
Jag körde tjänstetåg (utan passagerare) tillbaka till Västerås. Allt rullade på fin-fint ända tills jag passerat Eskilstuna. Då fick tågskyddssystemet (ATC-n) för sig att börja bråka och ville bromsa ner hastigheten. Jag fick stanna på nästa driftplats för att felsöka. Efter en omstart av ATC-utrustningen och samtal med Driftstöd så kunde jag fortsätta och peppar, peppar – felet kom inte tillbaka.
Jag fick köra en liten omväg eftersom Trafikverket jobbar nattetid vid Kvicksundsbron och då är det inte möjligt att passera där. Istället fick jag köra via Kungsör till Arboga. Där fick jag byte ände när jag stannat på spår 3 och så kunde jag köra vidare mot Västerås.
Vid midnatt ankom jag Västerås och parkerade på spår 6 på bangården bredvid Centralen. Sen var det bara att gå och byta om och promenera hemåt i natten.