Veckans sista arbetspass började så tidigt som tjugo över tre på morgonen, så det blev väckning före två. Lite lindring är att det i alla fall är varmt ute även den tiden på dygnet. Det var inte heller riktigt beckmörkt när jag gick till Centralen.
Efter att ha bytt om, blåst in mig, tagit ut fordonslistor och tågorder, samt ätit lite frukost och druckit kaffe var det dags att beställa en taxi för att ta sig ut till depån där X40-n stod.
Där började jag med dygnsklargöringen och när den var klar körde jag ner till spår 1a på Centralen. Efter att de få resenärerna tagit plats stängde ombordaren dörrarna vid tjugo i fem och så var vi på väg. Det stod ”Göteborg” på destinationsskyltarna men jag skulle bara köra till Hallsberg.
Strax före sex rullade vi in till spår 2 i Hallsberg och jag lämnade över till den väntande föraren som skulle köra resten av sträckan. Jag gick bort till Personallokalerna för att ha rast i en och en halv timme.
Tio i åtta ankom en tvåvagnars X40 från Västerås till spår 5a som jag tog hand om. Tjugo minuter senare ankom en trevagnars X40 från Stockholm till spår 5b och jag kunde efter några minuter köra fram och multipelkoppla med den.
Vid tjugo över åtta var det avgång mot Stockholm och en timme och tio minuter senare stannade vi på spår 1a på Västerås C. Jag lämnade över till Hagalundskollegan som skulle köra vidare och gick för att byta om.
En fördel med att börja tidigt är att man oftast slutar ganska tidigt. När klockan inte ens slagit tio på förmiddagen var jag på väg hemåt för att ha en ledig helg.