Efter att ha ”blåst in” mig strax efter klockan fyra i morse hann jag äta lite frukost och ta en kopp kaffe innan det var dags att gå ut. På spår 9 på bangården bredvid Centralen stod ett 216 meters loktåg – 7 vagnar samt ett Rc6-lok i vardera änden – och väntade på att få börja veckans arbete.
Jag klargjorde båda loken och därefter var det dags för bromsprov. När jag var klar med mina uppgifter och ombordaren var färdig med vagnarna var det dags att lägga om en växel så att jag kunde köra fram till signalen. Där ringde jag Fjärren och så fick vi grönt och kunde avgå som tjänstetåg (utan passagerare) mot Eskilstuna. Klockan var nu fem över halv sex och trettiofem minuter senare bromsade jag in och stannade på spår 1 på Eskilstuna C.
Jag blev avbytt av föraren som skulle köra till Stockholm och gick upp till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe.
Vid kvart i sju stannade en X12-a på spår 3 och jag tog över från föraren som kört från Linköping. Några minuter senare var det dags att stänga dörrarna och köra vidare. Efter uppehåll i Kvicksund, Kolbäck, Västerås och Ransta ankom vi planenligt till spår 2 på Sala järnvägsstation en timme senare. Där bytte jag ände och gjorde mig klar.
Vid tio över åtta rullade vi i väg och drygt tjugo minuter senare hade vi stannat på spår 5 på Västerås C och jag lämnade över till den väntande kollegan. Nu blev det trekvarts rast i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 2 vid kvart över nio för att byta av föraren på en X50.
När tiden för avgång var inne körde vi i väg mot Sala för andra gången idag. På spår 2 i Sala blev det till att byta ände igen och en kvart efter ankomsten tryckte ombordaren ner bommarna och så blev det grönt. Tillbaka på Västerås C lämnade jag över till näste förare och i och med det var det slut på dagens arbetspass och jag kunde dra mig hemåt.