Tisdag

Dagens arbete började vid tio över åtta och vid halv nio stod jag i solen ute vid spår 5 när en X12-a från Sala ankom. Jag bytte av föraren och när jag installerat mig i förarhytten var det dags att åka iväg. Vi hade uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping innan vi planenligt rullade in till spår 4 på Linköping C vid tio i elva.

När ombordaren synat igenom tågsättet körde jag bort till verkstaden och parkerade på anvisat spår. Därefter gick jag till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast.

Jag träffade en kollega och kompis som jag gick lokförarutbildningen tillsammans med. Han är stationerad på Centralstationen i Stockholm och hade rast nu i Linköping. Tillsammans gick vi till en asiatisk restaurang i närheten för att äta lunch.

När vi var mätta och belåtna efter maten var det dags för mig att hämta ryggsäcken och sedan gå tillbaka till samma X12-a som jag körde till Linköping. Efter att ha gjort säkerhetsklargöringen körde jag fram till spår 3 på Linköping C.

Fem över ett fick vi grönt i signalen. Jag stängde dörrarna och så var vi på väg. Nu körde jag ända till Sala och utöver uppehållen som vi hade i andra riktningen tillkom Ransta efter att vi lämnat Västerås. Till spår 2 i Sala ankom vi enligt tidtabell vid tio i fyra.

Jag bytte ände och förberedde avgången efter ganska precis femton minuter. När vi åter stod still på spår 5 på Västerås C vid halv fem hade alltså X12-an och jag fullbordat ett helt varv på den så kallade UVEN-linjen. Jag lämnade med varm hand över till den väntande föraren och hans elev och gick direkt upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast.

Strax före halv sex ankom en annan X12-a till spår 1a och jag bytte av föraren. Sen blev det en vända upp till Sala och tillbaka och när jag öppnat dörrarna efter att ha stannat på spår 5 i Västerås lämnade jag tillbaka fordonet till samme förare som nu haft en timmes rast.

Med detta var dagens pass över och jag kunde gå för att byta om.