Det fick bli bil ner till Centralen i morse eftersom jag började redan kvart i fem. Efter att ha ätit lite medhavd frukost och druckit en kopp kaffe tog jag ut tågorder och fordonslista. Sen var det dags att gå ut till spår 7 på bangården där ett fyravagnars loktåg stod parkerat. Jag låste upp vagnarnas dörrar på vägen fram till loket och började sedan med att klargöra det. Ombordaren dök upp och vi hjälptes åt med bromsprovet.
Tjugo i sex backade vi ut från bangården och körde sedan fram till spår 3. Det var gott om tid till avgången så jag hann upp till Personallokalerna för att hämta en kopp kaffe.
Ett par minuter efter sex blev det avgång och vi lämnade Västerås som morgonens andra tåg mot Stockholm. Sedvanliga uppehåll gjordes i Enköping, Bålsta och Sundbyberg och fem över sju stannade vi på spår 7 på Centralstationen i Stockholm och resenärerna vällde ut ur vagnarna. Växlingspersonalen hjälpte till med rundgången och det efterföljande bromsprovet och sedan var det bara att invänta avgångstiden tillbaka mot Västerås. Det fick bli en kopp kaffe och en frukt i Personallokalerna under tiden.
Fem i åtta blinkade avgångssignalen och vi rullade iväg. En timme senare var vi tillbaka på spår 3 i Västerås och nu fick jag göra rundgången helt själv. När bromsprovet var utfört kunde vi backa tillbaka för att sedan kunna köra ut till samma spår på bangården där vi tog tågsättet för några timmar sedan. Nu återstod bara att gå tillbaka till Personallokalerna, prata lite med kollegorna och sedan byta om och ta sig hemåt.