Tisdag

Väldigt tidig start i morse – redan klockan tjugo över tre! Dubbeldäckaren jag skulle ha stod ute på depån så jag beställde en taxi för att ta mig dit. Väl där kunde jag inte hitta fordonet jag skulle ha utan jag ringde in till depåpersonalen. Det visade sig att det fortfarande stod inne på verkstaden och efter några samtal mellan fordonsledningen, depån och mig fick jag till slut fram ett annat fordon som jag kunde ta.

Jag började dygnsklargöringen och som tur var gick allt enligt ritningarna eftersom jag nu redan var sen. Jag kunde sedan köra ner till spår 1 på Västerås C och snabbt förflytta mig till andra änden. Där utförde jag kontrollerna före körning och så blev det avgång. Klockan var nu kvart i fem och vi lämnade Västerås fyra minuter sent.

Det var inte många resenärer som steg på efter vägen så uppehållen var korta och effektiva och strax efter Arboga låg vi enligt tidtabell igen. När vi stannat på spår 2 på Hallsbergs järnvägsstation strax före klockan sex blev jag avbytt och kunde gå bort till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast.

Tio i åtta var jag tillbaka på stationen där en X40 från Västerås stannade på spår 5a. När ombordaren synat igenom vagnarna stängde vi dörrarna och så tog jag över fordonet från föraren som kört. Jag gick till förarhytten i andra änden och gjorde mig klar.

Tio över åtta ankom en annan X40 från Stockholm till spår 5b. Jag körde fram mitt fordon och multade ihop med den andra X40-n. Sen var det bara att gå till förarhytten längst fram och installera mig. Efter bromsprov och övriga kontroller före färd så var jag klar för avgången vid fem i halv nio.

Fem över halv tio stannade vi på spår 1a på Västerås C och jag lämnade över till den väntande Hagalundskollegan som skulle köra vidare. Nu var dagens arbetspass över och efter att ha tagit en kaffe i Personallokalerna gick jag ner till omklädningsrummet för att byta om.

Nu är jag ledig två dagar, men på fredag är det jobb igen.