Idag var det dags att köra X14 igen. Det blir ganska många sådana körningar för mig nu men jag tycker att det är ganska roligt. Det är mycket aktiv körning i och med att det är så många stopp och tiden går fort. Nu börjar jag också känna mig lite varm i kläderna när det gäller den här sträckan.
Det var samma arbetspass som jag haft ett antal gånger nu – start vid fem i halv två på eftermiddagen. Vid kvart i två bytte jag av föraren som precis ankommit från Fagersta med en X14 och en halvtimme senare var det avgångstid. Den här veckan är det sportlov och det märks tydligt – det är inte alls lika många resenärer på de här tågen och därmed lätt att hålla tidtabellen i och med att på- och avstigning går smidigt.
Efter uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo och Ängelsberg rullade vi in till spår 3 på Fagersta Central enligt tidtabell vid tio över tre. Där steg de sista resenärerna av och vi behövde aldrig fortsätta till Fagersta Norra. Jag fick köra fram en bit och sedan byta ände för att komma in på spår 1, där jag fick parkera. Därefter gick jag till Personallokalen för att ha en knapp timmes rast.
Vid kvart över fyra gick jag och ombordaren ut till tågsättet och så kunde vi köra bort till Fagersta N där jag fick byta ände för att vara klar för avgången vid kvart i fem. Vi höll tiden bra även på tillbakavägen och när vi stannat på spår 4b i Västerås lämnade jag över till föraren som stod på tur.
Nu hade jag ganska precis en timmes rast i Personallokalerna där jag åt matlådan och pratade med en kollega som anställdes samtidigt med mig i Hagalund men som nu är stationerad i Linköping.
Vid kvart i sju gick jag ner till spår 4b för att byta av föraren på en ankommande X14. Vi hjälptes åt att stänga av en dörr som krånglat på vägen ner till Västerås.
Vid kvart över sju satte vi fart norrut och nu skulle vi ända till Ludvika. Allt flöt på och vi höll i princip tidtabellen. Efter Fagersta Norra blir det uppehåll i Vad, Söderbärke och Smedjebacken innan man kommer fram till Ludvika. När vi stannat på spår 2 vid fem i sju var vi ett par minuter sena.
Vid fem över sju var det dags att lämna Ludvika igen. I Smedjebacken var lokaltågklareraren ute och gav signalen ”Handsignal körtillstånd” med sin signallampa och därmed kunde vi fortsätta vår färd. Resten av körningen gick utan problem och vid kvart i elva stannade vi åter på spår 4b. Jag lämnade över till en kollega och kunde därmed gå och byta om och sedan åka hem.