Skulle egentligen ha varit ledig även idag, men eftersom jag var ledig igår trots jobbhelg samt att det är förarbrist tog jag ett extra pass idag. Började vid tvåtiden på eftermiddagen och vid halv tre stod jag och ombordaren vid spår 2 och väntade på att få ta över en ankommande X12-a från Linköping. När jag tagit plats i förarsätet körde vi iväg norrut och efter ett kort uppehåll i Ransta rullade vi in på spår 2 i Sala strax före tre.
Jag bytte ände och var snart klar för avgången vid tio över tre. Nu körde jag ända ner till Linköping. Det var väldigt många pendlare som steg på i Västerås och många som steg av i Eskilstuna, men ännu fler som skulle på där. Det blev ståplats för många. Även i Katrineholm var det många som skulle av och på och då tar det tid med en X12-a, som endast har två dörrar på vardera sidan av tåget. Det är alltså inget optimalt pendeltåg.
Vi stannade på spår 1 i Linköping vid tio i sex och när tågsättet var tomt fick jag köra upp till uppställningsbangården för att inte stå i vägen för de båda X2-orna som var i antågande. När de passerat kunde jag ”saxa” mig in till verkstadsspåren via spår 3 och där parkera. Det var nu hög tid att gå till Personallokalerna för att äta matlådan och ha rast.
Vid tjugo i åtta gick jag tillbaka till verkstadsspåren och hoppade in i en X50 (Regina) som jag skulle ha tillbaka till Västerås. På grund av spårbrist fick vi avgå från spår 5, men vi kom i alla fall iväg i tid vid fem över åtta. Inga konstigheter längs vägen då det gällde körningen och tågsättet, men det blev några avvisningar av resenärer som försökte åka utan biljetter.
Vid halv elva stannade vi på spår 3b på Västerås C och när tågsättet var synat kunde jag köra ut och parkera på spår 7 på bangården. Jag fick hjälp av en kollega som precis parkerat sin X12-a att lägga växlarna så att jag kom rätt.
Därefter var det bara att gå och byta om och sedan ta bussen hem.