Måndag

Halv fyra på eftermiddagen började jag idag och en kvart senare stannade en X40 från Stockholm på spår 1a. Jag bytte av kollegan som kört och gick till andra änden för att installera mig i förarhytten jag skulle köra från.

Tio över fyra avgick vi från Västerås med sikte på huvudstaden. En knapp timme senare stannade vi på spår 8 på Stockholm C och jag öppnade dörrarna. Föraren som skulle ha tågsättet löste av mig och jag kunde gå upp till Personallokalerna för att äta matlådan och prata med trevliga kollegor.

Strax efter halv sju rullade ett drygt 20 minuter sent tåg från Mora in till spår 6. Jag skulle ta hand om rundgången för att kollegan från Falun skulle hinna få sin rast innan det var dags för avgång tillbaka mot Dalarna. Det fanns ingen växlingspersonal i tjänst, så det var bara att ta på sig växlarjackan, hörselkåporna samt ”rundgångshandskarna” och börja koppla loss. Sen körde jag runt loket via spår 7 och kopplade till det i andra änden av vagnarna. När jag var klar hjälpte ombordaren till med det efterföljande bromsprovet.

Efter att ha lämnat klart till kollegan från Falun kunde jag återgå till Personallokalerna för att ta en kaffe till.

Vid tjugo i åtta ankom en X40 från Hallsberg till spår 4 och jag bytte av föraren som kört. Jag fick starta om två av traktionsmotorerna (alltså de som driver hjulen) eftersom de fått felindikering på vägen till Stockholm. Efter att ha utfört kontrollerna före färd var det dryga halvtimmen kvar innan avgång och jag kunde än en gång gå upp till Personallokalerna för att prata med kollegorna.

Fem i halv nio var jag åter i förarhytten. Ombordaren stängde dörrarna och så var vi på väg. En knapp timme senare när vi stannat på spår 4b på Västerås C blev jag avbytt av kollegan som skulle fortsätta till Ludvika. Nu var dagens arbetspass över och jag bytte om och åkte sen hem.