Ännu tidigare start i morse – redan klockan 4. När jag ätit frukost, druckit kaffe och tagit ut dagens order och listor beställde jag en taxi för att åka ut till depån. När jag steg ur taxin slog det mig plötsligt – jag hade missat att ringa Depåfordonsledningen i Hagalund för att kolla att tågsättet verkligen stod här i depån. Jag får skylla på att hjärnan inte hade vaknat riktigt.
Nu förstår ni nog vad som hände härnäst – eftersom det finns något som heter Murphys lag. Jag hittade naturligtvis inte min X40 vid depån och ringde då till Depåfordonsledningen. ”Ja den står nere vid Västerås C på spår 7”. Det var bara att bita i det sura äpplet och beställa taxi igen för att komma tillbaka till Centralen. Och samma taxi kom igen …
Tur i oturen var ju att jag var ute i god tid, så jag hann ändå utföra dygnsklargöringen och växla ut till spår 5 i god tid innan avgång. Klockan tjugo över fem stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg. Efter uppehåll i Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla ankom vi till spår 5a på Hallsbergs järnvägsstation vid tjugo i sju. Där synade ombordaren igenom vagnarna för att försäkra sig om att alla hade stigit av. Vi stängde dörrarna och efter några minuter dök nästa ombordare upp och steg in.
Nu var det tjänstetåg (utan passagerare) som gällde ner till Töreboda. Det blev väldigt dimmigt ett par mil innan Töreboda och på spår 3 där vi stannade var det dessutom riktig frosthalka så fastbromsningsskydden (som är tågvärldens motsvarighet till ABS-bromsar) fick jobba ordentligt innan vi stod still. Nu var det knappt tjugo minuter till avgång och då blev det till att byta ände och så hann jag med ett toabesök.
Klockan tjugo i åtta lämnade vi Töreboda norrut. Efter uppehåll i Laxå, då även ett snabbtåg passerade oss, ankom vi till spår 3 i Hallsberg vid tjugo över åtta. De resenärer som skulle vidare mot Stockholm via Örebro fick byta till tågsättet som stod på spår 5b på andra sidan av plattformen. Eftersom även ombordaren skulle byta tågsätt fick jag själv syna igenom vagnarna när jag ändå gick till förarhytten i andra änden.
För att inte stå i vägen för andra tåg växlade jag sedan ut till spår 11 på uppställningsbangården och precis när jag väl hade kommit ut dit vid kvart i nio, så var det dags att växla ut till plattform igen. Framme på spår 5b lämnade jag över till den väntande föraren som skulle köra. Jag hann gå bort till den lilla Personallokalen i stationshuset för att hämta en kaffe och ett kort toabesök. Sen gick jag tillbaka till samma tågsätt och satte mig i första klass på övre våningen i vagn 1. Fem i halv tio rullade vi i väg från Hallsberg och en timme och tio minuter senare steg jag av när tåget stannat på spår 1a på Västerås C.
Jag gick upp i Personallokalerna för att ta en kaffe och prata lite med kollegor. Jag fick också kvittera ut en ny tjänstemobil eftersom min gamla var på upphällningen och hade börjat uppföra sig väldigt konstigt på sistone. Sen var det dags att gå och byta om och åka hem.
I morgon är jag ledig – så kallad ”bonuslördag” eftersom det är min jobbhelg – men på söndag jobbar jag igen.