Söndagens pass började vid tolvtiden på dagen. Hade tänkt cykla även idag men på grund av tidsbrist tog jag bilen ner till jobbet. Det är också bättre med bil så att man kommer hem fortare när man slutar sent på kvällen och nästa arbetspass börjar inom tolv timmar.
På spår 1b stod Reginan och väntade på mig och när jag utfört testerna före körning – bromsprov samt test av förarövervakningen (dödmansgreppet) – var det dags att släppa på resenärerna. Vid halv ett rullade vi i väg med destinationen Ludvika. Det var som vanligt uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta N, Vad, Söderbärke och Smedjebacken. Alldeles vid infarten till Ludvika kom en lös hund och sprang mitt i spåret mot tåget. Jag bromsade och gav signal med tyfonen och lyckades få den att springa ur spår så att jag slapp köra på den.
Vid tjugo över två var vi framme på spår 2 i Ludvika. Där lämnade jag tågsättet och gick till Personallokalen för att äta min matlåda.
Tio i fyra var det avgång från Ludvika med samma tågsätt som jag körde dit. Allt flöt på även under tillbakaresan och uppehållen avverkades ett efter ett. Vi ankom spår 4b på Västerås C vid halv sex.
Jag bytte ände och när ombordaren synat igenom tågsättet och stigit ur körde jag bort till depån för att få toaletterna tömda och färskvatten påfyllt. När det var klart körde jag tillbaka till Centralen där jag skulle parkera fordonet. Det var lite ont om tid för mig eftersom jag skulle åka pass med ett tåg till Hallsberg, som nu var på ingång till Västerås. För att kunna parkera mitt fordon var jag tvungen att köra ut och vända på samma spår som det annalkande tåget och eftersom tågfärd har högre prioritet än växlingsrörelse, som jag var, lät Fjärren mig stå och vänta till tåget ankommit.
Detta resulterade naturligtvis i att jag inte hann med tåget till Hallsberg – hade jag haft en och en halv minut till på mig hade jag hunnit. På söndagar är det glest mellan tågen till Hallsberg och jag skulle inte hinna i tid om jag väntade på nästa tåg. Så det fick bli taxi för mig till Hallsberg.
Efter att ha stigit ur taxin hade jag en dryg timmes rast innan tåget jag skulle köra tillbaka anlände, så det fick bli ett par koppar kaffe i Personallokalerna.
Vid tjugo i tio stod jag vid spår 5a där en X40 på väg från Göteborg snart stannade. Jag tog plats i förarhytten och vi rullade iväg mot Västerås. Efter de sedvanliga uppehållen stannade vi på spår 2 på Västerås C vid fem i elva. När ombordarna synat klart återstod bara för mig att köra ut till depån, parkera på anvisat spår samt ta taxi tillbaka till Centralen. När klockan slog halv tolv gick jag för att byta om och sedan ta mig hemåt.