En tur till huvudstaden väntade mig idag när jag började vid halv fyratiden på eftermiddagen. Vid tio i ankom en trevagnars X40 från Stockholm till spår 1a och jag bytte av föraren och hans elev som kört och gick till andra änden för att göra mig klar.
Tio över fyra blev det avgång och vi lämnade Västerås. En knapp timme senare stannade vi på spår 8 på Stockholm C och jag kunde lämna över till näste förare. Nu hade jag en timmes rast och då åt jag som vanligt matlådan i Personallokalerna.
Kvart över sex gick jag ner till spår 6 där ett loktåg från Mora rullade in. Jag bytte av föraren som kört och tog plats i förarstolen. Jag skulle göra rundgång med loket under tiden föraren hade rast, så att han skulle kunna köra tillbaka till Dalarna. På grund av ett sent tåg hade Fjärren varit tvungen att spårändra lite grand och det gjorde att jag fick vänta en dryg halvtimme innan spår 7 blev ledigt så att jag kunde komma runt med loket. Det var bara att ta det lugnt och lyssna på radion så länge.
När rundgången var klar och bromsprovet efteråt avklarat lämnade jag ”tillbaka” loket till föraren och hann upp en kortis i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 4 där en X40 från Hallsberg var på ingående. Jag tog hand om tågsättet och installerade mig i den andra förarhytten. Nu var det bara att vänta tills klockan blev fem i halv nio så att det var dags att avgå.
Inga konstigheter inträffade på vägen till Västerås. Efter de sedvanliga uppehållen rullade vi in på spår 4 på Västerås C nån minut före tidtabell vid tjugo över nio och jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta upp till Ludvika och sova där i natt.
Jag gick sedan till omklädningsrummet för att byta om och cyklade därefter hemåt tillsammans med min kollega och granne som slutade samtidigt.