Tjugo över fem var jag på väg ut till spår 5a på stationen i Hallsberg efter att ha ätit min frukostpåse i uppehållsrummet. Det kändes nästan som vår i luften och jag gissar att temperaturen låg på kanske så mycket som åtta plusgrader men det blåste och regnade så det var ändå inte så skönt ute. Växlingspersonalen hade inte växlat ut tågsättet ännu så jag fick ta skydd i en väntkur på plattformen under tiden jag väntade. När loket och de åtta vagnarna var framkörda tog jag plats i förarhytten och gjorde mig beredd att köra.
Kvart i sex rullade vi i väg med sikte på huvudstaden via Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga, Köping, Västerås, Enköping, Bålsta och Sundbyberg. Det är riktigt många resenärer som åker med det här tåget på morgnarna och speciellt märks det på plattformen i Västerås när man rullar in där vid sjutiden. Det är massor med pendlare som ska stiga på.
Vid fem över åtta stannade vi på spår 5 på Centralstationen i Stockholm och resenärerna strömmade ur vagnarna medan växlingspersonalen kopplade loss loket, så att jag kunde göra rundgång. När det efterföljande bromsprovet var klart körde jag ut till Hagalund, fick toaletterna tömda och så blev det ny rundgång på spår 10 i Nya Vagnhallen så att tågsättet skulle vara klart för eftermiddagens uppdrag.
Det fanns inget tjänstetåg den närmaste timmen som jag kunde lifta med från Hagalund så jag fick gå bort till Ulriksdal för att ta Pendeln ner till Centralen igen. Där hann jag med en fika innan det var dags att gå ner till spår 7 strax efter halv elva för att ta emot en X40-mult som rullade in. Kollegan som kört och jag kopplade isär fordonen. Jag tog hand om den ena och kollegan körde ut den andra till Hagalund.
Fem i halv tolv var det hög tid för avgång och jag körde utan inträffade konstigheter till spår 5 på Västerås C, där jag lämnade över till en kollega som skulle köra resten av sträckan till Göteborg.
Klockan närmade sig halv ett när arbetspasset var till ända och jag kunde åka hem.