Onsdag

Dags för en överliggningstur i Hallsberg, som började vid tjugo i två på eftermiddagen. Efter sedvanliga förberedelser (kaffe, frukt och tågorder) samt pappersexercis (fordonslistor och klargörningsprotokoll) beställde jag en taxi för att åka ut till depån.

Där började jag klargöra två stycken multipelkopplade tvåvagnars X40-or och när det var klart körde jag ner till spår 3 på Västerås C. Strax efter klockan tre blev det avgång mot Stockholm med de vanliga uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg efter vägen. Vi rullade in till spår 7 på Stockholm C några minuter efter tidtabell vid tio över fyra. Jag lämnade över till föraren som skulle ha tågsättet och gick upp till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast och då äta min matlåda.

Rasten blev längre än planerat eftersom X40-tågsättet från Hallsberg som jag skulle ha till nästa körning var dryga halvtimmen sent när det stannade på spår 7. Tjugo minuter senare – vid fem i halv sju – avgick vi mot Hallsberg igen med nya resenärer ombord.

Efter drygt två timmar och en kvarts körning med uppehåll på alla sedvanliga stationer efter vägen stannade vi på spår 4 i Hallsberg. Klockan var nu kvart i nio på kvällen. När ombordaren synat igenom vagnarna stängde vi dörrarna och överlät ansvaret för tågsättet till växlingspersonalen.

Jag gick till överliggningen för att ta mitt rum i besittning. Det blev lite TV-tittande innan det var dags att sova.