Det blev väckning kvart över fyra och en timme senare hade jag gjort mig i ordning, ätit frukost samt tagit ut en färsk fordonslista och var på väg ut till spår 5a där växlingspersonal och ombordaren hade växlat fram tågsättet.
Tågsättet bestod av åtta vagnar det vill säga 227 meters längd. Tidigare har det ”bara” varit sju vagnar på den här avgången men på grund av det stora antalet pendlare har man från och med i dag utökat med ytterligare en vagn. Klockan kvart i sex lämnade vi Hallsberg och påbörjade resan mot Stockholm via Örebro och Västerås. Plattformslängderna i Kumla och Örebro S räcker inte till för så här långa tåg, så det blev till att informera om att de bakersta vagnarna hamnar utanför plattformen. I Arboga når den bakersta dörren inte plattformen, men i övrigt så gick det bra.
Det blir lite segt att få upp farten med bara ett lok och 464 tons tågvikt – plus vikten på alla resenärer. När vi lämnade Västerås strax efter klockan sju märktes det verkligen att det blev mycket segare att få upp farten då det är en av de stora pendlaravgångarna därifrån.
Vi rullade in till spår 5 på Stockholm C enligt planen vid fem över åtta och medan resenärerna strömmade ur de välfyllda vagnarna kopplade växlingspersonalen av loket, så jag kunde göra rundgång. När loket kopplats till i andra änden av vagnarna och det efterföljande bromsprovet var klart körde jag ut till Hagalund. Efter toatömningen fick jag köra in på spår 13 i Nya Vagnhallen och där blev det rundgång igen för att förbereda eftermiddagens tur för tågsättet.
Jag gick till Personallokalerna för att ta en fika och prata lite med kollegor och min förre chef. Vid tiotiden gick jag ut på bangården igen för att lifta med ett tjänstetåg in till Centralen och väl där gick jag direkt till spår 7 för att invänta ett ankommande tåg från Göteborg. Snart dök de multipelkopplade X40-orna upp och vi kopplade isär fordonen. Den ena skulle jag ta hand om och den andra skulle ut till verkstaden i Hagalund.
Fem i halv tolv var det dags att lämna Stockholm och efter Sundbyberg, Bålsta och Enköping rullade vi planenligt in på spår 5 på Västerås C. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra till Göteborg och kunde gå till Personallokalerna för att avsluta arbetspasset och sedan cykla hemåt.