Efter att man har examinerats på en ny fordonstyp ska man köra ett antal turer med detta fordon så att man kommer igång ordentligt och kan praktisera det man lärt sig under kursen och övningskörningen. Nu är det alltså dags för mig att köra Regina (X50). Dessa går på den så kallade ”UVEN”-trafiken mellan Sala och Linköping. Att det just kallas för UVEN är för att denna trafik för ett antal år sedan kördes Uppsala – Västerås – Eskilstuna – Norrköping och då kan man läsa ut UVEN av första bokstaven i städerna.
UVEN trafikeras främst med två olika fordonstyper X12 och X50, men det förekommer även att X40 dyker upp på helgerna. Jag har ännu inte hunnit få utbildning på X12 och därför kan jag alltså bara köra turer där det är X50 i båda riktningarna. Det finns inte så många sådana turer, så jag har fått samma tur tre dagar i rad nu.
Halv fem började jag i morse och första insatsen var klargöring av en X50 som stod på spår 6 vid Västerås C. Klargöringen gick i stort sett bra men jag lyckades få till någon låsning i utropsfunktionen i tåget så att jag efter kontakt med Driftstöd var tvungen att göra en återstart av hela fordonet. Sen fungerade det igen.
Jag växlade ut till plattform på spår 5 där det vid halv sex blev avgång. Körningen gick helt utan problem och uppehållen var de sedvanliga på UVEN nämligen Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping innan vi ankom till spår 4 på Linköping C vid tio i åtta.
När tågsättet var synat växlade jag bort till verkstadsspåren där jag parkerade och gick till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha en dryg halvtimmes rast. Vid tjugo i nio gick jag tillbaka till samma fordon som jag nu skulle ha tillbaka till Västerås.
Tio över nio blev det avgång från spår 3 efter att jag hade växlat fram till plattform tio minuter tidigare. Inte heller på tillbakavägen inträffade några konstigheter och när jag stannat på spår 2 i Västerås vid fem i halv tolv kunde jag lämna över till min första körlärare som även nu hade elev och som skulle fortsätta till Sala.
Med detta var alltså mitt pass över för dagen och efter att ha bytt om cyklade jag hemåt.