Tisdag

Efter att ha cyklat ner till Centralen hoppade jag på tåget mot Stockholm vid halv sju. Vid kvart över åtta var jag så framme i Hagalund där jag tog en fika tillsammans med ett par kollegor i Personallokalerna. Klockan nio började kursen i utbildningslokalen som ligger direkt i anslutning till Personallokalerna.

Vi är fyra elever som nu ska lära oss X55 (SJ3000), som alltså är snabbtågsvarianten av Reginatåget. Kursen ger även behörighet att köra X50 – Regina – som är det fordon jag kommer att få köra i Västerås.

Fram till lunch var det teori. Först fick vi göra ett diagnostiskt prov för att se att vi gjort våra självstudier. Sedan gick instruktören igenom fordonets uppbyggnad och var allting är placerat i tåget – säkringar, datorer mm mm. Därefter började vi svara på frågorna i elevhäftet.

Efter lunch gick vi direkt ut till spår 12 på Mellanbangården, där en X55:a stod parkerad. Vi fick en genomgång invändigt och fick i verkligheten se det som vi gått igenom under teorin på förmiddagen. Vi gick även utvändigt och kollade i kjolluckorna på bland annat bromspaneler, fördelningslådor och tågvärmeintag.

Vi fick sedan hemläxa att göra klart frågorna i elevhäftet.

Jag liftade med ett tjänstetåg ner till Stockholm C och bytte där till ett tåg mot Västerås.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.