Torsdag

Nästa vecka ska jag på fordonsutbildning och innan dess ska man ha övningsåkning eller någon form av fordonskännedom för att lättare kunna tillgodogöra sig teorin på kursen. Jag har, under praktiken på lokförarutbildningen, kört både X50 (Regina) och X55 (snabbtågsvarianten av Regina – SJ3000), men nu var det ett tag (2-3 år) sedan. Det var alltså läge för lite uppfräschning av minnet.

Jag fick själv komma med ett förslag på lämpligt upplägg för dagen och efter lite efterforskning blev det start tio över elva. Då hade jag cyklat ner till stationen, duschat och bytt om till uniform. Jag åkte sedan med en Västeråskollega som körde en Regina (X50) till Sala. Under tiden han körde fick jag en snabb genomgång av knapparnas placering i förarhytten. Framme i Sala fick jag byta ände och efter att jag aktiverat andra förarhytten och utfört bromsprovet samt testat förarövervakningen (säkerhetsgreppet) fick jag sedan köra tillbaka till Västerås. Det var som sagt ett tag sedan jag körde Regina, men de är väldigt lättkörda och snart kommer jag nog att känna mig riktigt hemma i förarsätet.

Framme på spår 5 på Västerås C lämnade jag över till kollegan som skulle fortsätta ner till Linköping och gick till Personallokalerna för att ha lunchrast.

Vid fem i halv tre var det dags för nästa Regina att passera Västerås och nu fick jag köra under överinseende av en annan Västeråskollega. Framme på spår 2 i Sala avaktiverade jag hytten och tackade kollegan. Nu var en X55:a på ingång från Falun med huvudstaden som destination. Jag hoppade in i förarhytten och satte mig på körlärarpallen. Nu fick jag en snabb uppfräschning av förarplatsen av kollegan från Falun som körde. X55 har en modernare variant av tågskyddssystem – det europeiska systemet ETCS – än det som jag är van vid – ATC.

Allt flöt på som planerat med uppehåll i Uppsala tills vi ankom Arlanda. Då fick vi inte grönt i signalen och kollegan ringde Fjärren. Efter ett bra tag i telefonkö visade sig att en lastbil kört in i en viadukt vid Norrviken (Häggvik) och att all tågtrafik nu var stoppad tills en broinspektör kontrollerat viadukten.

För att göra en lång väntan lite kortare så blev vi stående där i lite drygt två timmar. Vi hann med att avaktivera hytten och sedan starta upp den igen för att fingera ett hyttbyte. Det blev dessutom en improviserad fikaservering på plattformen för alla väntande resenärer.

Improviserad fikaservering på Arlanda C
Improviserad fikaservering på Arlanda C

Vid tio över sex kunde vi fortsätta efter att inspektionen av bron gett klartecken. Vi rullade in på Stockholm C vid halv sju och jag tackade kollegan för åkturen. Nu återstod bara för mig att åka pass med tåget vid fem i sju till Västerås och väl där gick jag och bytte om och cyklade sedan hemåt när klockan passerat åtta.

I morgon är jag ledig men jobbar på lördag igen.