Tisdag

Nu har jag varit anställd på SJ i Hagalund i två år och nio månader men från och med i övermorgon är jag placerad på SJs åkstation i Västerås. Jag har verkligen trivts under den här tiden i Hagalund – Personallokalerna är jättefina, väldigt trevliga kollegor och varierad körning med snabbtåg, InterCity-tåg och regionaltåg i alla riktningar. Om bara Hagalund hade legat närmare Västerås skulle jag inte ha något emot att vara kvar där. Men det har gått åt många, många timmar i bilen fram och tillbaka under åren som gått. Och många mil bakom ratten har det blivit.

Det har varit klart med min förflyttning sedan ett halvår tillbaka men på grund av den stora förarbristen i Hagalund har jag fått vänta med att flytta, men nu är det alltså dags.

Dagens pass var det sista innan jag börjar i Västerås och det startade vid tio i elva på förmiddagen. Jag fikade i Personallokalerna med kollegor och Gruppchefer innan det var dags att gå ut till spår 14 i Nya Vagnhallen för att börja säkerhetsklargöra en X2:a som skulle gå till Göteborg. När jag var klar körde jag ner till Norra Bantorget där det blev furnering och så dök ombordarna upp i taxin. Då alla förberedelser var klara rullade vi fram till spår 11, där jag lämnade över till föraren som skulle köra.

Nu gick jag upp till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast. Där blev det en snabbfika och lite prat med min kollega och kompis som kom förbi trots att han fortfarande har semester.

Vid halv två var det dags att gå ner till spår 18b för att byta av föraren på en ankommande X2:a från Köpenhamn. När tågsättet var tomt på resenärer körde jag bort till Karlberg för att gå till förarhytten i andra änden. Då det blev ett spår ledigt på Norra Bantorget fick jag köra fram och så kunde jag fylla färskvatten i fem av de sex vagnarna. Strax efter tre körde vi fram till spår 12a varifrån det sedan skulle bli avgång.

Tjugo över tre lämnade vi Stockholm och det här tågsättet skulle tillbaka till Köpenhamn. Som vanligt körde jag till Linköping efter att först ha haft uppehåll i Norrköping. När jag blivit avbytt gick jag bort till Personallokalerna och nu väntade nästan två timmars rast.

Efter att ha ätit matlåda, fikat och pratat med kollegor var det strax före klockan sju dags att gå tillbaka till stationen. Ett nästan tio minuter sent X2000-tåg stannade på spår 2 och jag tog plats i förarhytten. Sen var det full fart mot Stockholm som gällde med uppehåll i Norrköping och Södertälje.

Vi ankom spår 19b på Stockholm C elva minuter efter tidtabell vid tio i nio och när jag fick klart från ombordarna som synat vagnarna blev det avfurnering på Norra Bantorget. Därefter fortsatte jag ut till toatömningen och så hamnade jag på spår 17 där depåpersonal direkt tog hand om tågsättet eftersom det skulle in på hjulsvarvning.

Jag gick bort till Personallokalerna för att tömma mitt postfack och lämna tillbaka P-kortet. Sen kunde jag sätta mig i bilen för att åka hem när tionyheterna började på radion.

Det är egentligen arbetsdag i morgon men då jag redan jobbat ihop arbetstidsmåttet för augusti blir jag ledig i stället.