Det hade regnat på morgonen men det var uppehåll när jag åkte hemifrån vid tolvtiden. När jag parkerat i Hagalund duggregnade det och nu skulle regnet mer eller mindre hålla i sig resten av dagen.
Mitt pass började vid tjugo över två och mitt fyravagnars loktåg stod och väntade på spår 17 ute på bangården. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 11 på Centralen för att låta resenärerna gå ombord. Destinationen var Hallsberg med uppehåll längs vägen i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker. Avgångstiden var halv fyra och den här avgången har några minuters extra uppehåll i Södertälje, Katrineholm och Vingåker för att låta snabbtåg passera.
Väl framme på spår 4 i Hallsberg vid halv sex lämnade jag över till Hagalundskollegan som tillsammans med växlingspersonalen skulle växla ur en av vagnarna. Jag gick i duggregnet bort till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast.
Efter uräten matlåda och ett par koppar kaffe var jag vid kvart i sju på väg tillbaka till järnvägsstationen. På spår 4 var precis rundgången klar och jag bytte av föraren. Nu blev det bromsprov med min ombordare och när det var avklarat var det bara att invänta avgångstiden som var tjugo över sju.
Det här tågsättet bestod av lok och tre vagnar, så det var väldigt piggt och lättkört. Samma uppehåll som i andra riktningen avklarades ett efter ett och till slut rullade vi in till spår 17b på Stockholm C fyra minuter före tidtabell vid niotiden. Efter ombordarens syning av vagnarna var det bara att fortsätta ut till Hagalund och ställa sig i kön till toatömningen.
Sen fick jag köra in på spår 11 i Nya Vagnhallen där det blev rundgång med loket för att förbereda för tågsättets uppdrag i morgon. Tjugo över tio satte jag mig i bilen för att köra hem i regnet.