Fredag

Efter att ha parkerat bilen i Hagalund vid kvart över ett gick jag direkt ut på bangården för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. Där gick jag upp till Personallokalerna för att fika och ta det lugnt ett tag innan det var dags att göra något. Lite prat med kollegor blev det också.

Strax efter tre hade jag tagit ut dagens fordonslista samt tågorder och begav mig ner till spår 5 för att byta av föraren som gjort rundgång på tågsättet jag skulle ha. Det hade inte gått att göra rundgången som tänkt eftersom det stod ett trasigt tåg på spår 4 och blockerade. Därför hade föraren och växlingspersonalen fått backa bort tågsättet till Norra Bantorget (där vi furnerar tågen) och utfört rundgången där. Nu kom de tillbakabackandes in till spår 5 igen och efter att de stannat tog jag över loket.

Vid kvart i fyra avgick vi med InterCity-tåget mot Borlänge och Falun. Eftersom det var fredag var det åtta vagnar i tågsättet med en längd av 227 meter. Första två uppehållen var Arlanda och Uppsala. I Sala fick vi sedan vänta några extra minuter på ett sent mötande tåg och dessutom fick jag ta emot en säkerhetsorder från Fjärren (Tågklareraren) angående fel på vägskyddsanläggningen (bommarna vid vägövergången) i Rosshyttan som ligger innan Avesta Krylbo. I Avesta Krylbo fick vi vänta på nästa sena mötande tåg och när vi kunde fortsätta var vi 16 minuter sena.

I Hedemora var det dags att vänta på ett försenat mötande godståg och så var förseningen 19 minuter. Anledningen till att alla mötande tåg var sena var ett signalfel i Stora Tuna strax innan Borlänge och risken fanns att vi också skulle bli ännu mer sena så att samtliga anslutningar i Borlänge rann ut i sanden. Vi hade dock tur att signalfelet precis var åtgärdat när vi kom fram och kunde då passera i normala 160 km/h. Vips så var förseningen nere i 14 minuter när vi stannade på spår 3 på Borlänge C och alla som hade anslutningar till andra tåg och bussar hann med dessa som planerat.

Nu blev jag avbytt av en förare från Falun som skulle köra sista biten till Falun och jag fick åka med som passagerare. Åskan hade varit i farten under eftermiddagen och ställt till med signalfel mellan Borlänge och Ornäs, så vi fick passera med reducerad hastighet. När vi till slut stannade på spår 2 på Falu C var förseningen uppe i 26 minuter. Jag skulle nu hinna få exakt 30 minuters rast i Personallokalen innan det var dags för avgång tillbaka mot Stockholm. Falukollegan fick göra rundgången medan jag åt min matlåda.

Strax före halv åtta var jag tillbaka i loket och det blev avgång från Falun. Det flöt på bra på tillbakavägen. I Sala var dock mötande tåg några minuter sent och så blev vi följaktligen också sena. I Uppsala fick vi vänta vid infartssignalen i fem minuter innan vi fick komma in. När vi lämnade Uppsala låg vi nio minuter efter tidtabell men vi lyckades köra in det mesta på vägen in mot Stockholm och var endast tre minuter sena när vi stannade på spår 4 på Centralstationen. Där fick jag göra rundgång med loket och fick hjälp av en förare som skulle åka pass ut till Hagalund med tillkoppling och efterföljande bromsprov.

När jag sedan fått grönt för att köra ut mot Hagalund och började rulla iväg så fick jag ATC-fel. Felet kvarstod efter omstart så jag fick köra ändå ut till Hagalund efter att ha konsulterat Driftstöd. Efter toatömningen hamnade jag på spår 17 där depåpersonal kopplade loss vagnarna och så fick jag köra loket direkt till verkstaden. Tur i oturen ändå att felet dök upp när det gjorde. Det hade blivit betydligt värre om det inträffat längs vägen till eller från Falun.

Nu var klockan halv tolv och det var hög tid att åka hem. Marie som varit hos sin chef i Solna kom till Hagalund och så åkte vi hem tillsammans.

I morgon är jag ledig men jobbar på söndag igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.