Onsdag

Idag skulle jag ha samma pass som i måndags – alltså start före halv två på eftermiddagen. Dock är det ju så att det ibland inte alls blir som man tänkt sig – det har visat sig förr.

När jag kom ut till tågsättet på spår 37 på bangården gjorde jag som jag alltid brukar – kollar så att allt är ok. När jag gick rundan i maskinrummet observerade jag att det var blött i tryckluftsstativet och på golvet under. Något läckte i tryckluftssystemet. Jag ringde Driftstöd och tillsammans med Fordonsledningen blev det beslutat att vi skulle byta lok. Tur var väl det för det visade sig vara andra konstigheter med det här loket när jag skulle växla undan det. Jag kopplade loss loket från vagnarna och körde bort mot lokverkstaden. Halvvägs där mötte jag depåpersonal som hämtat ett annat lok och för att spara tid bytte vi lok med varandra.

Jag körde tillbaka till spår 37 och där hjälpte depåpersonal till att koppla ihop. Dock fick vi nu inte kommunikationen att fungera med loket längst bak. Det bakre loket ska styras från det främre och för att det ska ske måste kommunikationen mellan loken fungera. Vi försökte ett tag och tiden gick fort. Trafikledningen ställde in avgången från Stockholm mot Uppsala vid tjugo i tre och även returen från Uppsala en timme senare som jag skulle ha kört med det här tågsättet. Till slut fick vi ge upp och kopplade loss loket igen och så fick jag köra bort det till verkstaden. Depåkillen hade startat upp ett nytt lok och så åkte vi tillbaka till spår 37.

Det var en av de där dagarna när inte mycket går som man vill, så när vi kopplat ihop fungerade naturligtvis kommunikationen ändå inte med det bakre loket. Alltså måste nu det bakre loket vara boven i dramat. Det blev till att köra bort det bakre loket och hämta tillbaka lok nummer två från verkstaden. När det väl satt på plats längst bak hoppade kommunikationen igång så snällt och allt var väl.

Så kunde jag till slut ungefär två timmar senare än planerat köra ner till spår 3 på Centralen. Det hade nu blivit samma tid som jag skulle vara tillbaka från Uppsala om allt hade gått som planerat, så jag lämnade över till föraren som skulle köra nästa varv. Jag gick nu upp till Personallokalerna för att ha en timmes rast och äta min matlåda.

Vid kvart över fem stod jag vid spår 3 när ett Uppsala-tåg ankom. Jag bytte av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar. Driftstöd hade kontaktat mig om att ventilationen och luftkonditioneringen i hytten jag skulle köra från till Uppsala var helt ur funktion, men att det vaken fanns tid eller reservlok att byta. Tågsättet skulle dessutom bara gå ett varv till innan det skulle ut till Hagalund. Det var bara att köra med sidorutorna nere och sätta på sig hörselkåporna för att spara på hörseln.

Allt gick bra på väg till Uppsala via Märsta och Knivsta och vid tjugo i sju var det retur från Uppsala – samma väg tillbaka. Nu fick jag köra från en hytt där luftkonditioneringen fungerade 🙂

Som vanligt kom vi in på spår 6 på Stockholm C och när tågsättet var synat körde jag ut till Hagalund, där det först blev toatömning innan jag hamnade på spår 25. Där kopplades loket utan hyttventilation bort och så fick jag köra det till verkstaden. Vid halv nio-tiden när jag parkerat på anvisat spår och stängt av loket återstod bara att gå mot utgången för att åka hem.