Måndag

När jag hade parkerat bilen i Hagalund vid ettiden gick jag ut på bangården för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. Där gick jag först till Hittegodsavdelningen och lämnade in en bilnyckel, som låg på golvet i en av vagnarna i tjänstetåget, innan jag gick upp till Personallokalerna. Där åt jag lite frukt, fikade och pratade med kollegor.

Klockan tre hade jag tagit ut dagens fordonslista och tågordrar och det var dags att gå ner till spår 5 för att byta av Hagalundskollegan som gjort rundgång och bromsprov på tågsättet – lok plus fem vagnar – som jag skulle ha. När jag installerat mig i förarhytten meddelade ombordaren att en av vagnarna var “död” och tillsammans försökte vi få liv i den igen. Efter ett par samtal till Driftstöd lyckades vi få igång den och då var det bara ett par minuter kvar till avgång.

Kvart i fyra lämnade vi Stockholm C och satte fart norrut. Efter uppehåll på Arlanda samt i Uppsala, Sala, Avesta Krylbo, Hedemora och Säter ankom vi till spår 3 på Borlänge C på utsatt tid vid fem över sex. En förare från Falun tog över och körde sista biten till Falun och jag fick åka pass med tåget. När vi stannat på spår 1a gick jag direkt till Personallokalen för att äta min matlåda medan Faluföraren tog hand om rundgången och bromsprovet.

Strax före halv åtta var det avgång från Falun och då hade den trilskande vagnen dött igen, så ombordaren fick låsa dörrarna och flytta resenärerna till de andra vagnarna. Resan tillbaka till huvudstaden gick helt smärtfritt och det var lätt att hålla tiden längs vägen. Vi rullade in till spår 4 på Stockholm C ett par minuter före tidtabell vid kvart över tio. Jag kopplade loss loket och körde runt det till andra änden av vagnarna medan ombordaren synade igenom desamma. När loket var tillkopplat igen samt bromsprovet avklarat kunde jag köra ut till Hagalund. Efter sedvanlig toatömning hamnade jag på spår 17 där jag fick göra rundgång igen så att tågsättet skulle vara klart för morgondagens uppdrag. Den döda vagnen skulle förstås bytas ut under natten.

Nu var dagens arbete över och vid halv tolv kunde jag sätta mig i bilen för att åka hemåt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.