Oj vad länge sedan jag hade ett riktigt tidigt pass – man blir bortskämd av att gå på eftermiddags-/kvällsgrupp. Idag var det dock dags och väckarklockan ringde redan halv två. En timme senare satte jag mig i bilen för att köra till Hagalund, dit jag anlände efter ytterligare en timme. Nu hade jag drygt en halvtimme på mig att äta frukost innan arbetet började vid tio över fyra.
Nu känns det som om hösten har kommit – det är riktigt mörkt på nätterna och idag blåste det kalla (storm-)vindar. Det var dags att gå ut vid halv fem och på spår 29 stod två multipelkopplade X40:or och väntade på att få bli klargjorda. Fyrtio minuter senare var jag redo att köra ner till Centralen.
Vid fem i sex blev det avgång från spår 8 på Centralstationen och vi rullade iväg. Efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta, Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S samt Kumla var det bara den korta biten kvar till Hallsberg och allt hade dittills gått väldigt bra.
Klockan var snart tio över åtta. Dock lyste infartssignalen rött och jag fick bromsa in och stanna. Ett godståg var på väg ut från Hallsberg men signalen slog ändå inte om till grönt när det sedan hade passerat. När jag ringde Fjärren fick jag reda på att ett stort signalfel precis inträffat och att det var totalstopp för alla tåg i Hallsberg. Det var bara att stå och vänta.
Nästan en och en halv timme senare – 86 minuter närmare bestämt – var signalfelet åtgärdat och vi kunde äntligen komma in till spår 5a. När tågsättet var synat växlade jag ut det till spår 10 på Uppställningsbangården och sedan blev det en snabb rast i stationshuset med toalettbesök, smörgås och kaffe. Tåget jag skulle ha tillbaka till Stockholm hade även det drabbats av signalfelet och kom in till Hallsberg samtidigt som jag gjorde. Avgångstiden var då redan inne men ankommande förare skulle först göra rundgång och bromsprov.
Vi kunde sedan lämna Hallsberg med en försening på 45 minuter. I Vingåker fick vi stå några minuter extra eftersom ett snabbtåg skulle passera men sen flöt det på riktigt bra. Efter Katrineholm, Flen, Gnesta, Södertälje och Flemingsberg ankom vi spår 19b på Stockholm C 38 minuter efter tidtabell.
När vagnarna var tomma på resenärer fortsatte jag ut till Hagalund, där jag fick köra direkt till spår 25. Efter att rundgången och det efterföljande bromsprovet var avklarat gick jag mot utgången. Jag mötte föraren och hans elev som skulle ha tågsättet för nästa Hallsbergsvända och bytte några ord med dem. Klockan var nu ett och innan jag satte mig i bilen för att åka hem gick jag upp till Personallokalerna en kortis.