Söndagens pass började vid tjugo i tolv och efter sedvanliga förberedelser i Personallokalerna i Hagalund gick jag ut till spår 24 på bangården där en X2:a som jag skulle ha stod. Utförde säkerhetsklargöringen och sen var det bara att köra ner till Norra Bantorget för att invänta furneringen och ombordarnas ankomst.
Vid tjugo över ett blev det avgång från spår 11 på Centralen och destinationen var Malmö. Det här tåget hade uppehåll i Flemingsberg för påstigande och jag tänkte att det var länge sedan jag stannade här med en X2:a.
Mellan Flen och strax före Katrineholm var det enkelspårsdrift på grund av problem med kontaktledningen på ena spåret. Vi tappade dock bara ett par minuter på detta eftersom vi var tvungna sänka farten när vi skulle växla över till det andra spåret.
Andra uppehållet var som vanligt Norrköping och sen blev jag avbytt av en förare med elev när jag stannat på spår 1 i Linköping. Nu hade jag tre timmars rast och den tillbringade jag i Personallokalerna med att äta matlåda och prata med trevliga kollegor.
Tjugo över sex stannade en kollega, som tidigare jobbade i Hagalund men som nu bytt till Linköping, med InterCity-tåget från Malmö. Efter att ha växlat några ord med kollegan tog jag plats i förarstolen. Idag bestod tågsättet av Rc-lok samt åtta vagnar – 227 meter långt och 464 ton tungt. Inga konstigheter inträffade under resan mot huvudstaden och efter uppehållen i Norrköping och Södertälje ankom vi till spår 17 på Stockholm C ett par minuter före tidtabell. När ombordarna synat igenom vagnarna blev det som vanligt avfurnering på Norra Bantorget och sedan fortsatte jag ut till Hagalund. När toaletterna var tömda fick jag köra in på spår 12 i Nya Vagnhallen. Växlingspersonal mötte upp och meddelade att jag bara kunde lämna tågsättet där så skulle de ta hand om det senare. Det var bara för mig att ta min ryggsäck och gå mot utgången för att åka hem. Klockan var halv tio när jag satte mig i bilen.