Innan jag åkte hemifrån hann jag klippa gräsmattan. Det har kommit in kylig luft så nu får man ha jackan på sig när man är ute. När jag hade parkerat bilen i Hagalund vid halv ettiden gick jag direkt till Ulriksdal och tog pendeln ner till Centralen. Där gick jag upp till Personallokalerna för att fika och fixa lite pappersarbete innan det strax efter halv tre var dags att gå ner till spår 17b för att byta av föraren på ett ankommande X2000 från Malmö. När vagnarna var synade körde jag bort till ”vändspåren” i Karlberg för att byta ände.
När jag var klar fick jag köra ner till Norra Bantorget där tågsättet skulle städas och furneras på nytt. Strax efter fyra rullade vi fram till spår 11 varifrån det skulle bli avgång tjugo över. Tåget hade uppehåll i Södertälje och Norrköping och allt gick jättebra. Inga problem alls förrän efter Kimstad då plötsligt datorn i en av vagnarna fick ”hicka” och jag fick larm om att kommunikationen upphört med den vagnen. Det var bara att stanna och avaktivera och därefter aktivera igen och starta upp. Allt fungerade igen och vi kunde fortsätta. Jag stannade på spår 1 på Linköping C fem minuter efter tidtabell och blev avbytt.
Nu var det ett par timmars rast i Personallokalerna och som vanligt åt jag då min matlåda. Tio över åtta stannade dagens sista norrgående X2000-tåg på spår 2. Det var då ungefär tio minuter efter tidtabell. Efter att ha bytt av föraren och tagit plats i förarstolen dröjde det ytterligare några minuter innan vi kunde komma iväg eftersom ombordpersonalen höll på att avvisa en person som inte hade någon biljett. Till slut gick personen ur tåget och vi lämnade Linköping. Det här tågsättet hade fel på den så kallade korglutningen – det vill säga systemet som gör att vagnarna lutar inåt i kurvorna och därmed gör resan behagligare för resenärerna då vi kör snabbt i kurviga partier. Det är alltså endast för resenärernas komfort som systemet finns – vi kan alltså med bibehållen säkerhet köra lika fort utan fungerande korglutning dock blir resan då mer obekväm.
Det var även i den här riktningen uppehåll i Norrköping och Södertälje och förseningen låg och pendlade runt 20 minuter hela vägen till Stockholm. Framme på Stockholm C kom vi in på spår 17b och resenärerna lämnade vagnarna. När ombordarna lämnat klart blev det avfurnering på Norra Bantorget och därefter toatömning som vanligt i Hagalund. Slutligen hamnade jag på spår 20 på bangården där jag startade om alla vagnarnas datorer och gjorde en så kallad batterikontaktorreset på drivenheten – detta för att få i gång korglutningen så att den fungerar när fordonet ska ut i trafik i morgon igen. Sen var det bara att gå till parkeringen för att ta bilen och åka hem.