Onsdag

Idag var det dags för samma Uppsala-körning som jag hade i måndags. Tågsättet stod på spår 35 ute på bangården och var som vanligt ett fullängdståg med 9 vagnar och lok i vardera änden – 269 meter långt. Jag körde ner till spår 3 på Centralen där jag gick till andra änden och förberedde avgången vid tjugo i tre. Allt gick bra och efter uppehållen i Märsta och Knivsta ankom vi till spår 4 på Uppsala C, där jag upprepade proceduren med att gå till loket i andra änden. Tjugo i fyra avgick vi mot Stockholm och när vi var tillbaka på spår 3 på Centralstationen igen blev jag avbytt av en kollega som jag gick lokförarutbildningen tillsammans med.

Nu var det dags för en timmes rast som jag tillbringade i Personallokalerna med att äta min matlåda och fika. När det var dags gick jag ner till spår 3 igen där ett Uppsala-tåg var på ingående. Det här tågsättet var en lite kortare variant med sju vagnar och två lok – 216 meter. När jag installerat mig i förarhytten var det bara att invänta avgången.

Vid tjugo i sex körde jag ut från Stockholm Central för andra gången idag. I Solna var det ett signalfel så vi tappade några minuter där men sen var det full fart som gällde igen. Efter de två vanliga uppehållen var vi tre minuter sena vid ankomsten till Uppsala. Tjugo i sju påbörjades resan tillbaka mot Stockholm och inga konstigheter inträffade under den. Vi ankom till spår 6 eftersom tågsättet skulle tas ur trafik. När tågsättet var synat och klart körde jag ut till Hagalund. Efter toatömningen fick jag köra in i Nya Vagnhallen på spår 15 och där kopplades mitt lok loss av depåpersonalen eftersom det skulle in till verkstaden. Jag parkerade loket i kvällssolen utanför verkstadsporten.

Nu var dagens arbete slutfört och jag gick bort till parkeringen för att åka hem.