Det skulle visa sig att det här var en dag då nästan ingenting skulle gå smärtfritt. Det började i alla fall bra med riktig vårvärme – termometern i bilen visade 20°C när jag parkerade i Hagalund. Efter att ha fikat och pratat med kollegor i Personallokalerna var det dags att gå ut till spår 24 där min X2:a stod och väntade. Efter att ha gjort säkerhetsklargöringen körde jag ner till Norra Bantorget för att Cateringservice skulle kunna furnera tåget. Under tiden fick jag utföra en kompletterande klargöring då protokollet var ofullständigt ifyllt. När allt var klart och ombordarna färdiga med sina förberedelser var det dags att köra fram till spår 10 på Centralen. När det blev grönt och vi precis skulle rulla iväg dök ett felmeddelande upp att ena modulen (alltså två av de fyra motorerna) blockerats. Ibland kan det bli någon tillfällig störning i styrsystemet så jag tänkte att det var bäst att reset:a bort felet innan vi körde fram till resenärerna. Sagt och gjort – jag startade om men precis när vi skulle rulla iväg återkom felet igen. Nu fick jag ringa Driftstöd och medan jag väntade på att få svar startade jag om fordonet igen. Samma visa igen – felet återkom. Nu blev det bråda tider hos Driftstöd och Fordonsledning. Eftersom det här tåget skulle gå till Oslo beslutade man att göra ett fordonsbyte, så jag och ombordarna fick lämna tågsättet på Norra Bantorget och bege oss till spår 17 på Centralen där en X2:a var på ingång och som vi skulle få ta istället.
Allt detta tog naturligtvis tid och när alla resenärer var ombord och Cateringservice lastat på maten i vårt ”nya” tågsätt och vi rullade i väg från Centralstationen så var vi nästan 50 minuter sena. Som om inte det här räckte stod ett trasigt tåg och blockerade mellan Flemingsberg och Södertälje, så vi blev omledda via Södertälje Hamn på gamla stambanan. Där har jag inte kört sedan jag hade praktik på Stockholmståg (pendeltågen) för snart tre år sedan. I Järna kom vi tillbaka ut på ordinarie väg igen och kunde öka farten. Vår försening var nu nästan 80 minuter. Före Laxå var det signalfel och enkelspårsdrift och vi tappade ytterligare några minuter. Efter att vi svängt av till Värmlandsbanan flöt det på riktigt bra och när vi till slut nådde Karlstad C och spår 1a drygt 90 minuter försenat kunde jag lämna över till föraren som skulle köra till Oslo.
Nästa problem var att tåget jag skulle köra tillbaka till Stockholm redan hade anlänt till Karlstad C för tio minuter sen. Operativa Personalledningen hade meddelat att jag skulle ta min 30 minuters rast i Karlstad och jag skyndade mig bort till Personallokalerna för att kunna äta min matlåda. Naturligtvis hade matlådan läckt i ryggsäcken trots att jag hade lagt den i en plastpåse, så det fick bli lite sanering samtidigt som jag åt.
Jag kom tillbaka till spår 20 efter 30 minuter där tåget stod och väntade. När jag gjorde mig klar i förarhytten märkte jag att jag saknade en USB-kabel – jag måste ha glömt den i Personallokalerna när jag sanerade ryggsäcken …
När vi skulle åka iväg ville inte en av dörrarna stängas och ombordaren och jag fick stänga av dörren och låsa den manuellt innan vi kunde komma iväg 47 minuter senare än planerat. Nu var det i alla fall slutstrulat för dagen och resan mot Stockholm flöt på riktigt bra. Efter uppehåll i Hallsberg och Katrineholm ankom vi spår 17b på Stockholm C 47 minuter efter tidtabell. När alla resenärer lämnat tågsättet och ombordaren synat igenom blev det avfurnering på Norra Bantorget. Sen fortsatte jag ut till Hagalund där det blev sedvanlig toatömning och så fick jag lämna fordonet utanför verkstadsporten på spår 47. Nu återstod bara att gå till parkeringen för att åka hemåt.