Även dagens pass började nere på Centralen och när jag parkerat bilen träffade jag en av mina kollegor som jag också gått lokförarutbildningen tillsammans med. Han skulle precis börja sitt pass i Hagalund och köra ner ett loktåg till Centralen och det passade ju ypperligt så jag liftade med honom.
I Personallokalerna på Centralen hann jag med att fika och ta ut dagens fordonslistor och tågorder innan det vid halv tre var dags att gå ner till spår 17 för att ta emot två multipelkopplade X2:or som ankom från Malmö. När jag tagit plats i förarhytten och ombordarna lämnat klart efter syningen av vagnarna körde jag bort till vändspåren i Karlberg och avaktiverade min hytt. Jag gick genom det främre tågsättet till dess bakhytt, där en förare som åkt med från Centralen väntade. Tillsammans skulle vi koppla isär X2-orna och köra varsitt fordon därifrån. Det är inte varje dag man får koppla isär X2-or (och inte koppla ihop dem heller för den delen) – det var precis efter X2-utbildningen för nästan två år sedan som jag kopplade isär senast – så jag hade läst på lite grand hur man skulle göra.
Det gick hur bra som helst att få isär fordonen och tillsammans fällde vi ner noskonerna för att dölja och skydda kopplen. Sen var det bara att vänta tills jag fick köra ner till Norra Bantorget där Cateringservice kom för att furnera. När ombordarna intagit sina platser och var klara rullade jag fram till spår 11 på Centralen för att låta resenärerna gå ombord.
Vid tjugo över fyra avgick vi och efter uppehåll i Södertälje och Norrköping ankom vi till spår 1 på Linköping C ett par minuter före tidtabell och jag lämnade över till föraren som skulle köra resten av vägen till Malmö. För mig väntade nu ett par timmars rast i Personallokalerna där jag åt min matlåda, fikade samt pratade med min handledare som jag hade under de första praktikveckorna på lokförarutbildningen då jag var i Västerås.
Strax före klockan åtta stod jag åter på järnvägsstationen där snart norrgående X2:a från Malmö rullade in på spår 2. När jag bytt av föraren blev det avgång och efter uppehåll i Norrköping och Södertälje ankom vi spår 17b på Stockholm C tre minuter efter tidtabell vid tjugo i tio. Efter att ombordarna synat igenom vagnarna körde jag fram till Norra Bantorget där det väntade avfurnering och sen var det bara att fortsätta ut till toatömningskön i Hagalund.
När toaletterna var tömda fick jag köra in på spår 12 i Nya Vagnhallen och därmed var söndagens arbetspass till ända. Klockan var nu i det närmaste elva då jag satte mig i bilen för att åka hem.