Måndag

Måndagens arbete började vid tjugo över två och idag var det korta loktåg som gällde. På spår 28 stod Rc-lok plus fyra vagnar och väntade och det var varmt och skönt i solskenet när jag gick ut på bangården. När jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 11 på Centralen och vid halv fyra blev det avgång.

Vi hade uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm samt Vingåker. I Södertälje, Katrineholm och Vingåker blev det planenligt några extra minuters uppehåll eftersom vi skulle bli passerade av snabbtåg. Till spår 4 i Hallsberg ankom vi några minuter före tidtabell och jag blev direkt avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att ha en timmes rast.

När jag ätit min matlåda och druckit kaffe var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen. Där höll föraren, som ankommit med tåget jag skulle ha, på att växla ur två vagnar med hjälp av växlingspersonal. Jag tog över loket ute på uppställningsbangården och fick sedan köra tillbaka det till de kvarvarande tre vagnarna på spår 4. Växlaren kopplade ihop loket med vagnarna och hjälpte till med efterföljande bromsprov och sedan var det bara att invänta avgången vid tjugo över sju.

Vi lämnade Hallsberg sju minuter efter tidtabell efter att ha fått invänta ett sent snabbtåg som vi annars skulle ha varit i vägen för. Vi hade uppehåll på samma ställen som i andra riktningen och det rullade på riktigt bra längs vägen och uppehållen var korta och effektiva – mycket beroende på det låga antalet resenärer, så vi plockade in minut för minut. När vi rullade in och stannade på spår 17b på Stockholm C var vi till och med tre minuter tidiga.

Ombordaren lämnade klart efter att ha synat igenom vagnarna och jag kunde fortsätta ut till Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 32 där jag fick göra rundgång så att tågsättet skulle vara klart inför morgondagen. Klockan var nu nära tio och jag satte mig i bilen för att åka hem.