Långfredag

På väg till jobbet släppte jag av Marie hos svärföräldrarna i Grillby eftersom vi var bjudna dit på påskmat, men jag skulle ju jobba.

Påskhelgens enda arbetspass började redan klockan kvart över tio och dagen till ära skulle jag få köra till Dalarna igen. Loktåget jag skulle ha stod i Nya Vagnhallen på spår 14 och när jag kollat att allt var ok körde jag ner till spår 4 på Centralen där jag fick koppla loss loket så att jag kunde göra rundgång.

När jag kopplat till loket i andra änden av vagnarna och ombordaren hjälpt till med det efterföljande bromsprovet var det bara att invänta avgångstiden som var kvart i tolv. Tåget bestod idag av lok plus sex vagnar och var 174 meter långt. Det var som vanligt uppehåll på Arlanda (för påstigande) samt i Uppsala, Sala, Avesta Krylbo, Hedemora, Säter och Borlänge. Det var många resenärer – tåget var fullbokat – så uppehållen tog sin lilla tid, men det gick ändå bra att hålla tidtabellen längs vägen. I Uppsala var det så många som skulle med så att det blev stående i vagnarna eftersom inte alla som reser har bokat platsbiljett.

Framme på spår 3 i Borlänge blev jag avbytt av en Falu-förare som skulle köra sista biten till Falun och jag gick direkt till Personallokalerna för att ha drygt en och en halv timmes rast.

Vid kvart i fyra gick jag ut till spår 3 igen och snart rullade ett likadant loktåg in från Mora och jag bytte av föraren och snart var vi på väg mot huvudstaden igen. Det var uppehåll på samma ställen som i andra riktningen. I Sala möter man normalt ett Dalatåg på väg norrut samt att det på spår 2 brukar stå ett ”UVEN”-tåg – alltså tåg mot Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping – så att det är tre tåg samtidigt i Sala och ett myller av resenärer på plattformarna som ska byta tåg. Nu var de båda andra tågen sena när vi stannade i Sala så vi var för en gångs skull ensamt tåg där.

I övrigt flöt allting på och det gick bra att hålla tidtabellen hela vägen – ända till alldeles i slutet. Nu i påskhelgen håller man på med banarbeten lite här och där och så också mellan Solna och Karlberg. Vi fick köra så att vi kom på spåren mellan Hagalund och Centralen och då tappade vi några minuter men till slut ankom vi spår 4 på Centralen och när resenärerna strömmade ur vagnarna var det dags för mig att göra rundgång igen.

När ombordaren synat igenom vagnarna och vi gjort bromsprovet klart återstod bara att köra ut till toatömningen i Hagalund. Sedan fick jag köra in på spår 11 i Nya Vagnhallen där växlingspersonal kopplade loss loket så att jag kunde göra rundgång igen och när loket var tillkopplat i andra änden var passet slut och jag gick till bilen för att åka hemåt när klockan närmade sig kvart i åtta.

Stannade till i Grillby på väg hem för att hämta upp Marie och fick då lite påskmat i magen också 🙂

Nu är jag alltså ledig resten av påskhelgen trots att det egentligen är min jobbhelg. Nästa gång jag jobbar är på tisdag