Onsdag

Dymmelonsdagens arbete började vid tjugo över två och jag liftade med ett tjänstetåg från Hagalund ner till Centralen. Där tog jag det lugnt ett tag i Personallokalerna och åt en våffla som gruppcheferna bjöd på innan det vid kvart över tre var dags att gå ner till spår 5 där mitt loktåg stod och väntade. En kollega hade bytt av föraren som ankom med tåget från Falun och gjorde sedan rundgång samt bromsprov så att allt skulle vara klart när jag kom ner.

Vid kvart i fyra blev det avgång och jag satte iväg med loket och de fem vagnarna. Det var uppehåll på Arlanda samt i Uppsala, Sala, Avesta Krylbo, Hedemora och Säter. När vi stannat på spår 3 i Borlänge blev jag avbytt av en Falukollega som körde sista biten till Falun och då fick jag åka pass. När tåget ankommit till spår 2 på Falun C gick jag bort till Personallokalen för att ha min halvtimmes rast och då äta min matlåda. Under tiden gjorde kollegan rundgång samt bromsprov så att allt var klart för tillbakaresan.

Strax före halv åtta blev det avgång och nu körde jag hela vägen tillbaka till Stockholm. Det var uppehåll på samma ställen på tillbakavägen och allt flöt på helt utan strul eller konstigheter. När vi rullade in på spår 4 på Stockholm C var det exakt enligt tidtabell. Under tiden som resenärerna lämnade vagnarna kopplade jag loss loket så att jag kunde göra rundgång. När jag kopplat till i andra änden av vagnarna fick jag hjälp av ombordaren med det efterföljande bromsprovet.

Sen kunde jag köra ut till Hagalund, få toaletterna tömda och så kopplades vagnarna loss på spår 21. Loket fick jag köra bort till verkstaden och när jag parkerat utanför porten tog jag min ryggsäck och lämnade loket. Klockan närmade sig kvart i tolv när jag gick mot parkeringen för att ta bilen och åka hem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.