Även idag hade jag en ”Karlbergstur”. Skillnaden mot gårdagens tur är att allt i princip är förskjutet en timme senare. Jag började tjugo över tre och när jag ringde Platskontrollen fick jag veta att min X2:a stod på spår 33. När jag närmade mig såg jag att det inte var rätt förarhytt som var aktiverad och började ana oråd. Efter samtal med både Platskontrollen och Driftstöd visade det sig att man ursprungligen planerat in fordonet på verkstaden under dagen och att det i sin tur hade krävt en ny dygnsklargöring till eftermiddagen. Dock hade detta verkstadsbesök aldrig blivit av och därför var morgonens dygnsklargöring fortfarande giltig men fel hytt var aktiverad.
Som tur var hade jag gått ut i god tid så efter telefonsamtalen hade jag fortfarande tid att göra säkerhetsklargöringen samt att jag fick avaktivera bakhytten och aktivera hytten jag skulle köra ifrån. Jag kom iväg från Hagalund i rätt tid och fick köra ner till Norra Bantorget. Eftersom det här Sundsvallståget skulle avgå från spår 18b blev det furnering på plattformen där vi normalt avfurnerar tågen.
När ombordarna intagit sina platser och allt var klart körde jag fram till avgångsspåret och avaktiverade min hytt. Föraren som skulle köra hoppade in i den andra hytten och aktiverade den. Nu hade jag en dryg timmes rast i Personallokalerna och då åt jag min matlåda.
Vid halv sju ankom ett X2000-tåg från Göteborg till spår 17b och jag bytte av föraren. Jag körde bort till ”vändspåren” i Karlberg där jag bytte ände. När jag var klar och dessutom hade återställt ett larm på en kylfläkt fick jag köra ner till Norra Bantorget. Där fyllde jag på färskvatten i några av vagnarna och kunde sedan sitta och ta det lugnt medan städpersonalen fräschade till inuti och Cateringservice plockade på mat och dryck. Tjugo över åtta rullade vi fram till spår 10 där jag lämnade tillbaka tågsättet till samme förare som jag bytte av ett par timmar tidigare.
Nu blev det en timmes rast igen och den tillbringade jag i TV-rummet i Personallokalerna, där jag tittade på nyhetssändningarna med anledning av dagens terroristattacker i Bryssel.
Vid halv tio ankom dagens näst sista X2:a från Göteborg och jag bytte som vanligt av föraren. När ombordarna lämnat klart körde jag fram till avfurneringen på Norra Bantorget. När den var avklarad fortsatte jag ut till toatömningen i Hagalund och sedan hamnade jag på spår 33 där jag lämnade fordonet. Nu var klockan över halv elva och jag kunde sätta mig i bilen för att åka hem.