Idag var det dags för en ”Karlbergstur” igen. Den började vid tjugo i tre på eftermiddagen och då hade jag redan varit på jobbet ett tag och fikat samt pratat med trevliga kollegor i Personallokalerna. Jag ringde Platskontrollen och fick då reda på att min X2:a stod på spår 12 i Nya Vagnhallen, så jag gick dit. När jag hoppat in i förarhytten och precis skulle börja säkerhetsklargöringen tyckte jag att det var något som inte stämde. Vid en närmare kontroll av fordonslistan såg jag att det var fel X2-individ, så det var bara att ringa Platskontrollen igen. Det var datastrul och mitt fordon stod i stället på spår 47 men det var inte dygnsklargjort, så jag skulle behöva göra en sådan och aviserade då att jag skulle bli sen i väg från Hagalund. Det skiljer nämligen över 30 minuter i arbetstid mellan en säkerhetsklargöring och en dygnsklargöring.
När jag kom fram till spår 47 såg jag flera personer i förarhytten. Det visade sig att det var en instruktör med fyra elever som höll på med fordonsutbildning på X2. De hade precis avslutat en praktisk övning – att dygnsklargöra en X2:a 🙂 Snacka om att ha tur! Klargöringen var alltså klar och jag kunde köra iväg från Hagalund på utsatt tid. Efter att Cateringservice hade furnerat och ombordarna intagit sina platser på Norra Bantorget kunde jag köra fram till spår 10 på Centralen och lämna över till den väntande föraren som skulle köra till Göteborg. Nu hade jag drygt en timmes rast och den tillbringade jag uppe i Personallokalerna.
Vid halv sex stod jag vid spår 18b och snart ankom ett X2000-tåg från Göteborg. Jag bytte av föraren och när ombordarna lämnat klart körde jag bort till Karlberg. Även idag skulle jag fortsätta förbi de vanliga ”vändspåren” och hamnade i backen ner mot Tomteboda där jag kunde byta ände utan att vara i vägen för andra tåg. Nästan direkt när jag var klar med förberedelserna i andra förarhytten fick jag köra ner till Norra Bantorget, där jag passade på att vattentrycka två av vagnarna som indikerade låg vattennivå och så felsökte jag lite på en av vagnarna där toaletten inte fungerade. Det visade sig ganska snart vara ett jobb för verkstaden, så jag kunde inte göra något åt det. När tågsättet städats ur invändigt och Cateringservice fyllt på mat och dryck samt att ombordpersonalen var redo körde jag fram till spår 10 och lämnade över till samme förare jag bytte av för ett par timmar sedan som nu skulle köra tåget tillbaka till Göteborg. Nu hade jag en timmes rast igen och då blev det läge att äta matlådan.
Sista insatsen för dagen var att byta av föraren på ankommande X2000 från Göteborg som rullade in på spår 17b vid halv nio. När tåget var tömt på resenärer och ombordarna synat klart körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice avfurnerade. När det var klart fortsatte jag ut till Hagalund där det blev toatömning och så hamnade jag på spår 32 där jag kunde parkera och lämna fordonet. När klockan närmade sig tio satte jag mig i bilen för att åka hem.