Veckans sista arbetspass började vid ettiden och jag gick till Ulriksdal för att ta pendeln ner till Centralen när jag som vanligt parkerat bilen i Hagalund. Uppe i Personallokalerna pratade jag med trevliga kollegor och fikade samt skrev ut dagens fordonslistor och tågorder innan det vid kvart över två var dags att gå ner till spår 5. Där rullade snart ett loktåg med sex vagnar från Falun in och jag bytte av föraren medan växlaren kopplade loss. Sen gjorde jag rundgång med loket det vill säga körde runt loket till andra änden av vagnarna där växlaren kopplade ihop loket med vagnarna igen. När det efterföljande bromsprovet var klart kunde jag återvända upp till Personallokalerna igen för att ha lite rast.
Vid tio över fyra ankom en multipelkopplad X40 från Västerås till spår 7 och när jag bytt av föraren gick jag till andra änden för att göra mig klar för nästa avgång. Vid fem över halv fem rullade vi i väg mot Västerås med endast ett uppehåll för påstigande i Sundbyberg – i övrigt inga stopp. Det var gott om tid i tidtabellen så det var bara att låta det rulla på i lagom tempo. Vi ankom till spår 3 på Västerås C ett par minuter före tidtabell och medan resenärerna lämnade tåget och ombordarna synade igenom vagnarna så ringde jag Depåfordonsledningen i Hagalund för att ta reda på var jag skulle ställa upp fordonen. De skulle parkeras på spår 6 så då fick jag ringa Fjärren för att få växla mig dit. Först växlade jag fram en bit och när jag skulle byta ände fick jag gå utvändigt eftersom det var två multipelkopplade fordon. Sen kunde jag köra in på spår 6 där jag lämnade fordonet enligt anvisning.
Nu hade jag en dryg halvtimmes rast och då gick jag upp till Personallokalerna för att äta min matlåda. Vid fem i sju gick jag ner till spår 3 där ett loktåg från Stockholm ankom. Jag kopplade loss loket och så fick föraren köra runt till andra änden av vagnarna där jag kopplade ihop igen och så gjorde vi bromsprov. Nu skulle tågsättet växlas ut till spår 7 och därför gick jag till bakersta vagnen och agerade signalgivare åt föraren det vill säga när vi backade så hade jag uppsikt i färdriktningen och höll kontakt med föraren per telefon. När vi backat tillräckligt långt körde föraren in tågsättet på spår 7 och parkerade det på anvisad plats.
Jag hann upp till Personallokalerna igen för att ta en kopp kaffe innan det var dags för nästa insats. Vid fem i åtta rullade nästa loktåg – med fem vagnar – från Stockholm in på spår 3 och jag kopplade loss loket och föraren körde runt till andra änden. När jag kopplat ihop och bromsprovet var klart tog jag över loket och förberedde mig för avgång mot Stockholm strax efter halv nio.
Det var uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg innan vi ankom till spår 5 på Stockholm C ett par minuter före tidtabell. Där var det bara till att koppla loss loket och därefter köra runt till andra änden av vagnarna och koppla ihop igen. När efterföljande bromsprov var klart kunde jag köra ut till Hagalund där det blev toatömning och sedan hamnade jag på spår 24. Växlaren kopplade loss och så fick jag köra runt loket ytterligare en gång. När loket åter var ihopkopplat med vagnarna var dagens arbetspass över och jag kunde gå till parkeringen för att åka hem.
Nu har jag en riktig långhelg – 4 dagar ledigt – så nästa arbetspass blir på tisdag.