Lördag

Arbetshelgen inleddes med ett pass som började vid halv tre på eftermiddagen, så jag kunde ta det lugnt hemma på förmiddagen innan det var dags att åka till Hagalund. När fordonslistor och tågorder var uttagna gick jag ut till spår 15 i Nya Vagnhallen där min X2:a stod. Det hade blivit övertryck i bromssystemet som det lätt blir när det är kallt ute och fordon kommer in värmen i Nya Vagnhallen, så det första jag fick göra var att gå och manuellt lossa tryckluftsbromsarna i tågsättet. Naturligtvis står fordonet still under tiden med hjälp av tillsatta parkeringsbromsar. Jag fortsatte sedan med säkerhetsklargöringen och hann även med ett snabbt varv inuti för att kolla att allt var ok. Sen kunde jag köra ner till Norra Bantorget, där sedvanlig furnering vidtog.

Avgång skedde från spår 11 vid tjugo över fyra och första uppehållet var i Södertälje för påstigande. Där klev det på resenärer som skulle åka med tåget som kom efter oss och innan de klivit av igen så hade det gått några extra minuter. Det började också snöa så det var svårt att få upp farten ordentligt utan att hjulen slirade för mycket. Snöandet övergick alltmer i regn ju längre söderut vi kom och efter uppehållet i Norrköping så var det i princip uppehåll och ingen halka. Jag blev avbytt efter att ha stannat på spår 1 i Linköping och gick som vanligt till Personallokalerna för att ha min knappt två timmar långa rast.

Efter att ha ätit matlådan och tagit det lugnt gick jag tillbaka till järnvägsstationen vid kvart i åtta, där snart X2:an som jag skulle ta över rullade in på spår 2. Efter att ha satt mig bakom spakarna körde jag vidare norrut och efter uppehåll i Norrköping och Södertälje ankom vi Stockholm C exakt enligt tidtabell vid tjugo i tio. Snövädret hade dragit bort så nu var det uppehåll igen. När ombordarna synat igenom vagnarna och tågsättet sedan avfurnerats på Norra Bantorget var det dags att fortsätta ut till Hagalund. Den här kvällen och natten var dock den vanliga vägen avstängd på grund av arbete, så det blev till att växla genom Tomteboda för att ta sig förbi, men det var inga konstigheter. Jag hade studerat bangårdsöversikten noga och läst igenom anvisningen i förväg, så det var bara att ta det lugnt och kolla att växlarna låg rätt och vips så var man igenom 🙂

I Hagalund blev det toatömning och sen hamnade jag på spår 13 i Nya Vagnhallen. När jag parkerat gick jag till andra änden och aktiverade förarhytten och fick även göra en reset av fordonet för att kvittera bort ett fel i korglutningsfunktionen. Strax efter klockan 11 kunde jag sedan gå till överliggningen där jag bokat rum för natten eftersom jag annars bara skulle ha fått åkt hem, sovit och åkt tillbaka. Det fick alltså bli en natt i Hagalund.