Fredag

Ett tidigt pass avslutade arbetet för den här veckan. Start vid halv fem och då hade jag redan varit på plats nästan en timme och ätit frukost och fikat. Jag gick ut till spår 25 där första uppdraget – en X2:a – stod. Utförde en säkerhetsklargöring och när den var klar körde jag ner till Norra Bantorget där tågsättet skulle furneras. När allt var klart strax efter sex rullade jag fram till spår 10 på Centralen och lämnade över till föraren som skulle köra till Göteborg. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en timmes rast.

Vid kvart över sju gick jag ner till spår 3 för att byta av kollegan som ankom med ett Uppsala-tåg. Jag gick till andra änden och hoppade in i loket och gjorde mig klar. Vid tjugo i åtta blev det avgång mot Uppsala och som vanligt var det uppehåll i Märsta och Knivsta längs vägen. Det här var ett kort insats-tåg med endast sex vagnar och lok i vardera änden, så det gick som ett skott. Lätt att få upp farten och alla vagnar hade skivbromsar så det stannade mjukt och fint. Det hade börjat snöa och det blev riktigt mycket snörök bakom tåget. Vi ankom spår 4 i Uppsala ett par minuter före tidtabell och där var det bara för mig att gå till andra loket och förbereda återfärden. Vi var tillbaka på spår 3 på Stockholm C även det ett par minuter före tidtabell efter att körningen och uppehållen gått helt utan mankemang. Det här tågsättet skulle nu övergå från att vara insatståg i högtrafik, då det går ett tåg varje halvtimme, till att bli ordinarie tåg i lågtrafik, då det går ett tåg i timmen, och därför fick det stå kvar 30 minuter extra för att komma in i rätt tidtabell. Jag fick alltså byta ände igen för att förbereda för föraren som skulle köra nästa varv och när jag blivit avbytt gick jag direkt till Pendeln för att ta mig ut till Hagalund. Där satte jag mig i bilen och åkte hem.

Nu väntar en ledig helg.