Arbetspasset idag började vid tjugo över två och som vanligt var jag på plats i god tid så att jag hann med att fika och prata med trevliga kollegor innan det var dags att skriva ut fordonslistorna och ta ut ordrar. Min X2:a hade kommit ut från verkstaden och depåpersonal höll på att dygnsklargöra på spår 47. När jag hoppade in i förarhytten var dygnsklargöringen precis klar så jag kunde direkt fortsätta med min säkerhetsklargöring och sedan var det bara att köra ner till Norra Bantorget för furnering.
Klockan fyra blev det sedan avgång från spår 10 på Centralen och på destinationsskyltarna stod Oslo. Första uppehållet längs vägen var Karlstad och där skulle jag bli avbytt. När vi passerat Katrineholm ringde Fjärren och förvarnade om att det var trafikstopp på andra sidan Karlstad – mellan Karlstad och Kil – på grund av kontaktledningsproblem, men det var ju ett tag kvar innan vi skulle vara framme där. SJs trafikledning ringde även de och informerade om planerna för hur situationen skulle lösas.
Det rullade på bra och jag låg endast ett par, tre minuter efter tidtabellen när vi närmade oss Karlstad. Nu var prognosen att kontaktledningsfelet skulle vara fixat vid fem över halv sju alltså ungefär 25 minuter efter vår ankomst och då skulle tåget få vänta i Karlstad tills felet var fixat. När vi stannat på spår 1b på Karlstad C lämnade jag över tågsättet till näste förare som skulle köra resten av sträckan till Oslo och gick till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast. Jag åt min matlåda och tog det lugnt och nu visade det sig att tåget från Oslo som jag skulle köra tillbaka till huvudstaden var rejält försenat på grund av ett tidigare fordonsfel.
Istället för att ankomma Karlstad strax före halv åtta dök det upp först vid tjugo i nio. Jag tog plats bakom spakarna och snart var vi på väg igen. Nu var det uppehåll i Hallsberg och Katrineholm och eftersom vi var så sena gjorde vi även ett extra stopp i Södertälje. Vi ankom spår 18b på Stockholm C vid tio över elva och då var vi en timme och tjugoen minuter efter tidtabell. När tåget var tomt och synat blev det avfurnering på Norra Bantorget innan jag körde ut till Hagalund. Efter toatömningen parkerade jag på spår 30 och så var dagens arbete över och jag kunde gå i regnet bort till parkeringen för att ta bilen och åka hem.