Fredag

Idag var det eftermiddagsjouren mellan 14 och 22 i Hagalund som gällde. Kvart över två ringde Operativa Personalledningen och ville att jag skulle köra in en X2:a till Centralen, men det var lite oklart för tillfället vilken X2:a jag skulle ha. Jag ringde Platskontrollen i Hagalund och de hade inte heller något besked att ge så jag skulle återkomma om en kvart. När jag ringde nästa gång fick jag reda på att Fordonsledningen på grund av fordonsbrist hade bestämt sig för att vända ett ankommande tåg nere på Centralen och då fanns det förare till det redan. Jag fick återgå till att vara jour igen 🙂

Vid halv fem ringde det i telefonen igen och jag fick två uppdrag. Först skulle jag köra in en X2:a och därefter ta mig ut till Hagalund igen för att kunna köra in ett loktåg. Jag gick till spår 12 inne i Nya Vagnhallen, där en X2:a stod i värmen och tinade upp. Började med säkerhetsklargöringen och var dessutom tvungen att lossa bromsarna manuellt på hela fordonet eftersom det blivit övertryck i bromssystemet när det kalla fordonet kom in i värmen. När allt var klart ringde jag Platskontrollen och fick sedan köra ner till Norra Bantorget för furnering. Vid kvart över sex rullade jag fram till spår 12a där jag lämnade över till föraren som skulle köra till Göteborg. Jag gick bort till spår 18b där ett regionaltåg precis ankom från Norrköping och jag hoppade in i en av vagnarna och följde med ut till Hagalund.

Loktåget jag skulle köra in stod på spår 17, så jag gick direkt dit och kollade att allt var ok. När jag var klar och skulle ringa Platskontrollen ringde mobiltelefonen. Det var föraren som hade jour på Centralen. Han var ute i Hagalund och skulle tillbaka till Centralen och erbjöd sig att köra ner loktåget. Det var ok med Operativa Personalledningen och jag kunde återvända till Personallokalerna för att äta min matlåda samt titta på TV resten av tiden fram till klockan 22. Sen återstod bara att gå ut till bilen och åka hem.