Ett dygnsöverskridande arbetspass som började vid kvart i fyra på eftermiddagen stod på schemat idag. Efter att ha fikat, pratat lite med gruppcheferna, tagit ut dagens fordonslistor och tågorder var det dags att gå ut till spår 29 på bangården där depåpersonalen höll på att försöka multipelkoppla två X2-tågsätt. När jag kom dit hade man precis lyckats genom att byta plats på fordonen och nu verkade allt fungera. När all pappersexercis var avklarad kunde jag göra min säkerhetsklargöring och därefter köra ner till Norra Bantorget några minuter senare än planerat. När tågsättet var furnerat och ombordarna var klara med sina förberedelser rullade vi fram till spår 10, där jag lämnade över till föraren och hans elev som skulle köra till Göteborg. Själv kunde jag gå upp till Personallokalerna för en timmes rast innan nästa insats.
Strax efter klockan sex gick jag ner till spår 11 där snart min X2:a rullade in. Jag bytte av förare och elev och vid tjugo över blev det avgång och jag satte fart ut från Stockholm. Efter uppehåll i Södertälje och Norrköping blev jag avbytt efter att ha stannat på spår 1 på Linköping C och jag kunde gå bort till Personallokalerna för att ha min två timmars rast där. Det var nästan tio minusgrader ute … brrrr.
Strax före klockan tio var det dags att gå ut i kylan igen och ta mig bort till spår 2 där snart norrgående X2:a ankom ett par minuter före tidtabell. Jag bytte av föraren och efter några minuter blev det avgång. Strax innan Norrköping tappade vi ungefär fem minuter eftersom det var strul med bommarna vid en vägkorsning. Annars rullade det på bra – det var inte mycket tågtrafik ute så här dags en helgdagsafton och efter uppehållen i Norrköping och Södertälje ankom vi till spår 18b på Stockholm C fem-sex minuter efter tidtabell. Då var klockan kvart i midnatt. När ombordarna synat klart och lämnat tågsättet körde jag fram till Norra Bantorget där snart en truck från Cateringservice dök upp och avfurnerade. Sen kunde jag fortsätta ut till toatömningen i Hagalund och till slut hamnade jag på spår 17 där jag parkerade tågsättet. När trettondagen var knappt en timme gammal satte jag mig i bilen för att åka hemåt.
Resten av trettondagen är jag ledig och så även torsdag då det är min fridag, så nästa gång det är dags för jobb är på fredag.