Söndag

Dagens pass började vid elvatiden och då hade jag som vanligt redan ätit min smörgås, druckit kaffe samt läst igenom lite information som låg i postfacket. Jag tog ut dagens fordonslistor och tågordrar och gick sedan ut till spår 24 på bangården. Där väntade en tvåvagnars X40 på att få bli klargjord. När jag höll på att klargöra kom ytterligare ett fordon – en trevagnars X40 – in på spåret. Den hade redan varit ute och kört under förmiddagen och nu skulle vi koppla ihop dem. Allt gick bra och jag kunde fortsätta med klargöringen.

När jag var klar körde jag ner till spår 11 på Centralen och sen blev det avgång vid kvart i ett. Efter uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta och Strängnäs ankom vi till spår 1 på Eskilstuna C ett par minuter före tidtabell. Där var det bara att gå till andra änden och förbereda returresan med avgång klockan två. Det gick även bra att köra i den här riktningen och nu hade det börjat snöa lite grand. Framme på spår 19b på Stockholm C hoppade en förarkollega in i bakersta hytten och när ombordarna synat klart och stängt dörrarna körde jag upp till vändspåren vid Karlberg och avaktiverade min hytt. Nu kunde kollegan aktivera sin hytt och efter knappt 15 minuter körde han tillbaka till Centralen. När dörrarna öppnades gick jag upp till Personallokalerna för att ha en halvtimmes matrast.

Strax efter klockan fyra ankom nästa regionaltåg från Eskilstuna till spår 19b och jag hoppade in i bakhytten. Det här tågsättet bestod av två trevagnars X40 och föraren i främre hytten körde bort till vändspåren i Karlberg när det var klart. Där aktiverade jag min hytt och snart var vi på väg tillbaka till Centralen igen. Den här gången blev det avgång från spår 10 och klockan var nu tio i fem. Nu var det häftigare snöfall och det hade blivit lite halt, men X40 är ganska lättkörd så det blev inga större problem. När jag stannade på spår 1 i Eskilstuna hoppade en förare in i en av mitthytterna och kopplade isär fordonen. Det främre fordonet skulle fortsätta mot Arboga med föraren som kopplade isär medan jag skulle köra det bakre fordonet tillbaka till Stockholm. De resenärer som satt i det bakre fordonet och skulle fortsätta mot Arboga var alltså tvungna att hoppa in i det främre fordonet. Jag tror att alla hamnade rätt till slut 🙂

Vid kvart över sex hade jag gjort mig klar att köra tillbaka till Stockholm igen och det blev avgång. Inga problem uppenbarade sig nu heller och vi ankom någon minut efter tidtabell till spår 17b på Stockholm C. När ombordaren synat klart stängde jag dörrarna och körde ut till Hagalund där toaletterna som vanligt tömdes och så kunde jag parkera på spår 20. Fordonet skulle ut igen efter ett par timmar så jag fick lägga ett kvitto i andra hytten på att fordonet var klargjort innan jag kunde gå ut i snöovädret för att ta mig till bilen och sedan åka hem.