Var på plats i Hagalund vid kvart i tolv och tog som vanligt kaffe och smörgås innan det var dags att ta ut fordonslistor och order. Jag gick sedan ut på bangården där min X2:a stod och väntade på spår 20. För ett par veckor sedan infördes nya begrepp när det gäller klargöring av X2:or. I stort sett innebär det att det som förut hette klargöring nu heter ”dygnsklargöring” och behöver bara utföras en gång per dygn (om inte fordonet t ex ska in på verkstaden mellan två körningar). När man som förare ska ha ett fordon med godkänd dygnsklargöring ska man utföra en ”säkerhetsklargöring” som innebär att man i hytten kollar de punkter som ska kollas före körning och dessutom går ett varv runt fordonet för att kolla att alla luckor är stängda och att allt ser bra ut. Jag fick således utföra en ”säkerhetsklargöring”. Sen kunde jag köra ner till Norra Bantorget för furnering.
När ombordarna därefter intagit sina platser rullade jag fram till spår 12a på Centralen varifrån vi skulle avgå vid tjugo över två. Även dagens tåg var fullbokat till sista platsen. Resan gick helt utan problem. Solen sken från en klar himmel, men den var förstås på väg ner såhär på eftermiddagen. Efter uppehåll i Södertälje och Norrköping stannade jag på spår 1 i Linköping vid fyratiden och blev direkt avbytt. Jag gick bort till Personallokalerna för att där tillbringa min rast, som idag var ungefär två och en halv timme.
Strax före halv sju gick jag tillsammans med tre ombordare bort till spår 2 på järnvägsstationen. Snart rullade ett Intercitytåg med ett Rc6-lok och nio personvagnar in – 254 meter långt. Jag bytte av föraren och ombordarna bytte av sina kollegor i tåget och snart var vi på väg norrut. Tåget hade blivit försenat strax före Nässjö på grund av obehöriga i spårområdet och det var svårt att köra in förseningen under resten av resan. Tågsättet vägde 506 ton och med endast ett lok tog det sin lilla tid att få upp farten. Man kan säga att det var lite av ”godstågsacceleration” på det hela 🙂 Det var uppehåll i Norrköping och Södertälje och sedan ankom vi till spår 17 på Stockholm C sju minuter efter tidtabell.
När ombordarna hade synat körde jag fram till Norra Bantorget där kioskvagnen avfurnerades och så fortsatte jag ut till Hagalund där det blev toatömning innan jag hamnade på spår 21. Där kopplades loket loss och så fick jag köra runt det till andra änden av vagnarna där det kopplades till igen. När det var klart var mitt pass över och jag kunde gå till parkeringen för att åka hem.