Torsdag

Även idag började jag nere på Centralen. Det var dags för min första periodiska uppföljning som innebär att en instruktör åker med och dels kollar att man följer gällande regelverk och rutiner samt hur man uppträder i yrkesrollen som lokförare, dels kan man ställa frågor som man undrat över. Resultatet från samtliga periodiska uppföljningar under året kan sedan peka på områden i yrket där det behövs lite extra repetition och det kommer då i nästa års trafiksäkerhetsfortbildning. Så den periodiska uppföljningen, som alla lokförare ska ha vartannat år, ska alltså inte vara som en ”uppkörning” utan snarare ett sätt att upprätthålla kompetensen hos yrkeskåren.

Vid kvart över tolv stod vi och väntade vid spår 11 och snart kom X2:an inrullande. Jag bytte av föraren och gjorde mig klar medan instruktören tog plats på biträdesstolen. Då klockan slagit tjugo över tolv lämnade vi Stockholm C bakom oss. Det var en fin och solig dag och vi satt och pratade medan jag körde. Det var uppehåll för påstigande i Södertälje och sedan följde Norrköping och Linköping. Där tackade instruktören för sig och hoppade av och lät mig fortsätta ensam. Nästa uppehåll var Mjölby och därefter Nässjö. Där blev jag avbytt av en förare från Malmö som skulle köra resten av sträckan till Köpenhamn. Jag gick till hotellet för att checka in och ha min tre timmars rast. Som vanligt när jag är i Nässjö blev det en pizza till lunch (eller snarare eftermiddagsmål).

Strax efter klockan sex stod jag vid spår 5 och väntade på att norrgående X2:a skulle ankomma. När den stannat bytte jag av föraren och så var vi på väg. Efter uppehåll i Linköping, Norrköping och Södertälje ankom vi spår 18b på Stockholm C precis enligt tidtabell. När ombordarna synat klart kunde jag köra fram till Norra Bantorget för avfurnering och därefter fortsatte jag ut till Hagalund. Efter toatömningen parkerade jag utanför verkstaden på spår 46. Därmed var dagens pass över och jag kunde gå bort till parkeringen för att åka hem.