Onsdag

Idag skulle jag få köra till Göteborg igen 🙂 Efter att ha parkerat bilen i Hagalund tog jag pendeln ner till Centralen och i Personallokalerna åt jag mina frukostmackor och tog ut dagens fordonslistor och tågorder. Vid kvart över nio stod jag vid spår 10 och väntade på att min X2:a skulle rulla in. När den gjort det hoppade jag in i förarhytten och bytte av föraren. När jag gjort mig klar bakom spakarna och klockan slog halv tio satte jag fart ut från Stockholm C. Vi hade uppehåll för påstigande i Södertälje och fortsatte sedan i sydvästlig riktning. Efter Katrineholm ringde Fjärren och meddelade att jag skulle få byta spår efter Vingåker eftersom ett mötande tåg sett en jägare som uppehöll sig väldigt nära det spår som jag körde på. När jag passerade jägaren befann han sig ute i terrängen på behörigt avstånd från spårområdet, så faran var över kan man säga. Jag fick byta tillbaka till det ”normala” spåret igen, men hade tappat tid på manövrarna att byta spår. Nästa uppehåll var Skövde och därefter utan stopp till Göteborg. Det gick dock inte att köra in tid eftersom det var banarbete både norr och söder om Alingsås, så när jag stannade på spår 7 på Göteborg C var det fyra minuter efter tidtabell.

Jag gick till andra änden och aktiverade hytten och gjorde klart åt föraren som skulle köra till Stockholm efter en knapp timme och när jag blivit avbytt gick jag till det närbelägna hotellet för att deponera min ryggsäck på rummet innan jag gick till kinarestaurangen inne i Nordstan för att äta lunchbuffé. Sen tog jag det lugnt på rummet ett tag och strax efter tre gick jag till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe innan jag gick ut till spår 5 där växlingspersonalen precis hade kört fram tågsättet jag skulle ha. Jag installerade mig i förarhytten och tio minuter innan avgång öppnade jag dörrarna så att resenärerna kunde gå ombord.

Fem i fyra var det avgång för eftermiddagens direkttåg (alltså utan uppehåll längs vägen) till Stockholm. Vi tappade lite tid vid banarbetena men i övrigt rullade det på bra och efter Töreboda var vi åter i tid enligt tidtabellen. Efter Katrineholm hamnade vi i tågkö med två tåg framför oss, så jag fick dra ner på hastigheten lite för att inte komma för nära.

Precis efter att vi passerat plattformen i Södertälje i 180 km/h tutade det till i ATC:n och den började nödbromsa tåget. Jag såg utfartsblocksignalen som alldeles nyss lyst grönt och fint nu istället lysa ilsket rött och svischa förbi i knappt 180 km/h. Vi stannade kanske 750 meter bortom signalen. Jag kontaktade Fjärren och det visade sig att det måste ha varit ett tekniskt fel som orsakat att signalen gått till stopp det vill säga en OSPA (Otillåten Stoppassage) kategori B (tekniskt fel). Jag fick fylla i ett par blanketter om vad som hänt och fick sedan tillstånd att fortsätta. Vi ankom vi spår 17b på Stockholm C nästan en kvart efter tidtabell. När ombordarna synat klart körde jag fram till Norra Bantorget där Cateringservice kom och avfurnerade och så kunde jag fortsätta ut till Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 12 i Nya Vagnhallen, där jag fick byta ände och förbereda eftersom tågsättet skulle ut igen efter en dryg timme. För mig återstod nu bara att gå till parkeringen och sätta mig i bilen och åka hem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.