Lördagen bjöd på ett tolvtimmarspass som började vid tjugo över åtta nere på Centralen. Jag hade som vanligt parkerat bilen i Hagalund men i stället för att gå bort till Ulriksdal och ta Pendeln liftade jag med ett tjänstetåg som skulle ner till Centralen från Hagalund. Väl därnere fikade jag och skrev ut dagens fordonslistor och tågorder. Strax efter klockan nio gick jag ner till spår 18b för att byta av föraren på ett loktåg som kom från Linköping. När det blev avgång satte jag fart norrut och efter uppehåll på Arlanda och i Uppsala ankom vi spår 4 på Gävle C vid kvart i elva. Jag gjorde rundgång med loket och efter bromsprovet växlade jag ut på uppställningsbangården Maxim för att inte stå i vägen tills det var dags att avgå igen. Jag och ombordaren satt i tjänstekupén och pratade under den drygt en timmes långa rasten.
Vid tjugo i ett backade vi ut från Maxim till spår 2s varifrån vi skulle avgå och en dryg halvtimme senare rullade vi i väg söderut. När jag stannat på spår 7 i Uppsala blev jag avbytt och gick direkt till Personallokalen för att äta min matlåda. Efter att ha ätit tog jag det lugnt och när jag hade haft rast i en och en halv timme var det dags att gå ner till spår 2 där en norrgående X40 snart skulle ankomma. Jag bytte av föraren och snart var jag på väg mot Gävle igen. Det här tåget hade uppehåll i Tierp innan vi ankom spår 3 på Gävle C vid tio i fem. När ombordaren synat klart och stängt dörrarna växlade jag ut på Maxim där jag nattparkerade fordonet på anvisat spår.
Därmed var dagens egentliga arbete över – nu skulle jag bara ta mig tillbaka till Hagalund. Jag gick bort till järnvägsstationen och köpte biljett för att åka till Uppsala med Upptåget. I Uppsala bytte jag till SJs loktåg mot Stockholm och sen fick jag ta Pendeln ut till Ulriksdal. Därefter återstod promenad till parkeringen i Hagalund och bilresan hem.